Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Hova vezet az út?

- Hirdetés -

Tisztítástechnológia az autóiparban

Az autóipar ellátási láncát olyan tevékenységek dominálják, amelyek közvetlenül vagy közvetve az erőátviteli technológiához kapcsolódnak. Az összetevők tisztaságára vonatkozó eltérő követelmények ellenére az ellátási lánc különböző szakaszaiban a forgácsolási folyamatokat jórészt a részecske eltávolítást célzó technológiák dominálják. A felületi filmréteg mindeddig kevés figyelmet kapott, de ez a szemlélet változóban van. A változó gyártási módszerek és mobilitási koncepciók, valamint néhány más trend új követelményprofilt hoznak létre, ami kikényszeríti a változást. Felmerül persze a kérdés, hogy merre tart az ipari tisztítástechnika?

A változások gyorsuló ütemben történnek. Az új hajtásrendszerek technikai fejlesztése mellett előtérbe kerültek az önvezető gépjárművek és az ipar 4.0 koncepciói is. Jelen pillanatban a változást még a meghajtással kapcsolatos bizonytalanságok is tetézik: a benzines és a dízel technológia között választás gyakran nem objektív, de ettől függetlenül a kérdés valóban létezik. Az elektromobilitás került az előtérbe, míg az üzemanyagcella egyelőre a háttérbe szorult. Mihez igazodjon egy beszállító? Két válasz is létezik a dilemmára – attól függően, hogy éppen kivel beszél.

Konzervatív megközelítés
A konzervatív megközelítésben a visszafogottság és az alábbi gondolatmenet dominál:

  • Az ipar 4.0 a hatékonyság és rugalmasság növelési kényszeréből fakad és a normális beruházási ciklusok mentén lépésről lépésre kerül bevezetésre. Saját ötletek ritkán merülnek fel, inkább az OEM-gyártók és a nagy Tier1-es beszállítók iránymutatásaihoz és műszaki megoldásaihoz kell igazodni.
  • A domináns hajtástechnika az elkövetkező években is a belsőégésű motor marad, így a megmunkálási folyamatok sem változnak. A mennyiségi elvárások középtávon stagnálni fognak, adott esetben ügyfelek között előfordulhatnak mennyiségi eltolódások. A hajtástechnika a hibrid hajtások irányába mozdul el.
  • Az önvezető járművek témaköre egyelőre nem a realitást tükrözi vissza.
  • Az új gyártási folyamatok, például a könnyűfémek ragasztása, vagy hegesztése már ismert műveletek. Az additív gyártás egyelőre nem terjed el tömegméretekben.

Progresszív megközelítés
A progresszív megközelítés a jelenlegi trendekben inkább lehetőséget lát:

  • Az ipar 4.0 és a digitalizálás részben a hatékonyság és a rugalmasság növelésére irányuló erőfeszítések eredménye, másrészt azonban a folyamatlánc és az egyes gyártási lépések változásainak az előfeltétele is. Az egyéni ötletek növelik az alkalmazkodóképességet, kiszélesítik az alkalmazási köröket és így a versenyelőny megszerzésének eszközei.
  • A belsőégésű motor maradhat az elkövetkező évek domináns hajtástechnikája. A tételszámok nehezen előre jelezhetők és jellemzően inkább csökkeni fognak. A versenynyomás emelkedik, az árrés pedig csökken. Új hajtáskoncepciók és ezzel új követelmények kerülnek előtérbe, amikhez új kompetenciákat kell elsajátítani és speciális gyártási folyamatokat kell bevezetni.
  • Az önvezető járművek átírják a jelenleg megszokott elvárásokat és követelményeket.
  • Az új gyártási folyamatok, például a könnyűfémek ragasztása, vagy hegesztése már ismert műveletek. Az új piacok elvárásai az önreflexió természetes velejárói. Más iparágak fejlesztései, például az additív gyártás aktívan részt vesznek majd a folyamatokban.
  • Az új ötletek, ismeretek és megoldások kidolgozása és végrehajtása nemcsak az autóiparban megy majd végbe. A progresszív cégek olyan más iparágakban is „kipróbálják magukat”, amelyek már most is az új eljárások és követelmények szerint működnek.

A tisztítástechnológiára gyakorolt ​​hatás
Melyik megközelítésnek lesz igaza? Lehetséges-e a múltbeli tapasztalatokból közvetlenül következtetni a jövőre? A kockázat közepes és hosszú távon igen magas. A progresszívabb megközelítés új folyamatokat, nagyobb rugalmasságot és új tisztítási eljárásokat ír elő. Eddig nem ismert folyamatirányítási rendszerek kerülhetnek elő az új anyagok és geometriák megfelelő kezeléséhez. A részecskeeltávolításra használt nagy tisztítósorok megmaradnak, de a felületi filmréteg, vagy kombinált részecske-filmréteg tisztítást megkövetelő komplex geometriák azonban új fejlesztéseket és ezekből fakadóan új üzleti lehetőségeket hívnak majd életre, különösen a vízbázisú tisztítási technológia terén.

A berendezések gyártói már nem kizárólag a hajtáslánc tényleges elemére és annak funkciójára fókuszálnak. A gazdasági és folyamattechnikai megközelítés a feladatspecifikus tisztasági követelményre, a geometriai komplexitásra, az anyagra, a szennyeződésre és a mennyiségre összpontosít. Ennek eredményeképpen a hagyományos autóipari beszállítók olyan vállalatokká válnak, hogy a hasonló feladatokat megfogalmazó iparágak egy bizonyos feladatra képes alvállalkozói lehetnek.

A meglévő technológiák – különösen a vízbázisú tisztítás – az új feltételek (filmrétegek, vagy finom részecskék) hatására elérkeznek műszaki lehetőségeik határához. A feladatspektrum általános megváltozása miatt küszöbön állaz új eljárások kifejlesztése. Az autóipari beszállítói rendszereknek a következő jellemzőkkel kell rendelkezniük:

  • Alkalmazkodóképesség az új anyagokhoz és komplex geometriákhoz
  • Optimalizált folyamattechnológia, különösen a filmrétegek és a részecskék eltávolítására vonatkozó követelményekhez
  • Alkalmazkodóképesség a gyors átállásokhoz
  • Növekedési és bővítési lehetőségek a termék életciklusának megfelelően
  • A tisztítási, öblítési és szárítási folyamatok optimalizálása és javítása
  • A tisztítási, öblítési és szárítási folyamatok felügyelete és ellenőrzése a folyamatbiztonság, az élettartam és a tisztítási minőség tekintetében.

Az üzemi rendszereknek ezenkívül változatosan konfigurálhatónak és adaptálhatónak kell lenniük a műszaki tisztaság, az anyagáramlás, a környezeti feltételek és a gépkezelő támogatása tekintetében.

A modern moduláris kamrarendszerek lehetővé teszik a régi és az új tisztítási és szárítási folyamatok alkalmazását a filmrétegek és a részecskék eltávolításában is (Forrás: LPW)

Időtálló rendszerek
Az autóipar mindeddig kevés érdeklődést mutatott a felületi filmréteg eltávolítása iránt. Az új gyártási metódusok (például az additív gyártás, az új bevonatolási módszerek, a ragasztástechnika, a felületek a későbbi lépésekre történő előkészítése) azonban meg fogják változtatni ezt a hozzáállást. Ez kihat a műszaki megoldásokra és a tisztítóberendezések gyártóinak szervezeti felépítésére is. A szükséges fejlesztéseket finanszírozni kell, mégpedig a hagyományos berendezések árrésének folyamatos csökkenése mellett. A hasonló szektorokból származó tapasztalatok és a rugalmasság, ami segít ezen tapasztalatok átültetésében alapvető előfeltételei annak, hogy a gyártók felkészüljenek ezekre a fejlesztésekre. Az iparág egyedi értelmezése tehát nem jó megközelítés sem a tisztító berendezések gyártója, sem az autóipari beszállató szempontjából. A kihívás egyre nagyobb: a gyártóknak bizonyítaniuk kell, hogy még változó feltételek mellett is képesek a minőségi részecskeeltávolításra. Az új beszerzések esetében a döntési folyamat szerves részét kell képeznie a gépek jövőállósága is, ami a már említett tendenciákból vezethető le. Az út végén a többfürdős, merüléses tisztítóeljárások, vagy –a komplexebb feladatok számára – az rugalmas, moduláris, egy- vagy többkamrás rendszerek állnak.

Gerhard Koblenzer,
ügyvezető partner
LPW Reinigungssysteme GmbH
www.lpw-reinigungssysteme.de
www.rolatast.hu

Érdemes elolvasni
NEW technology