Egy lépéssel közelebb az automatizált elektromosautó-töltés
A magát automatikus autótöltési megoldások szállítójaként pozicionáló Rocsys többek között az Audi, a Porsche, a BMW, a Ford és további partnerekkel karöltve, a ROCIN-ECO konzorcium égisze alatt kifejlesztette és bemutatta az „első interoperábilis automatikus vezetékes töltési megoldást az elektromos személygépkocsik számára”. A partnerek közösen dolgoztak egy olyan technológia létrehozásán, amelyben bármely típusú autót – márkától függetlenül – kézi beavatkozás nélkül lehet tölteni. A megoldást várhatóan a jövő év elején veszi át a Rocsys – közölte a Robotics & Automation News.
A ROCIN-ECO konzorcium 2021 óta felel a prototípus nyilvánosságáért és dolgozik az elektromos autók automatikus töltésének megvalósíthatóságán, miközben az illetékes szabványügyi szervezetekkel karöltve gondoskodik a jelenleg kivitelezhető, legszélesebb körű kompatibilitásról. A Rocsys projektje szép sikereket tudhat maga mögött, hiszen a hetekben a müncheni IONITY tesztpályán eredményes demonstrációban szemléltette egy Audi villanyautón, hogy a rendszer képes kézi beavatkozás nélkül, szabványosított eljárással feltölteni a járművet.
Az elmúlt két év során a konzorcium sikerrel ágyazott meg készülő termékpalettájának. A portfólióra kerülő tételek automatikusan töltik majd az elektromos járműveket, ami nemcsak hatékonyabb működéssel, de jobb felhasználói élménnyel is kecsegtet.
A projekt zárásával indul a technológia termékfejlesztése, amelynek a prototípus-tesztelés és kezdeti bevezetés tartozik a soron következő lépései közé.
A konzorcium fő célja az automatikus töltési hálózat javítása és bővítése, az automatikus parkolóhelyi töltőállomások nyújtotta szolgáltatásra összpontosítva. Ez javulást eredményez hozzáférhetőség terén, csökkentheti a várakozási időt, és elősegíti a töltési infrastruktúra bővítését úgy nagyvárosi környezetben, mint azon kívül.
A jelenleg rendelkezésre álló prognózis szerint az elkövetkező bő egy évtizedben Európa teljes járműállományának mintegy fele elektromos lesz, míg az Egyesült Államokban 2030-ra 27 millió, 2040-re pedig 92 millióra becsülik az elektromosjármű-flottát.
Ezek az autók alappillérnek számítanak a világ közlekedési rendszereinek szén-dioxid-mentesítését tekintve, mivel a tanulmányok szerint átlagosan több mint háromszor kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint az egyenértékű benzinüzemű társaik. A Rocsys azonban úgy értékeli, hogy ezen járművek kézi töltése nemcsak lassabb az általa kínált automatikus megoldásnál, de nagyobb hibázási faktorral is rendelkezik. Tekintve, hogy a vezetés biztos léptekkel halad az automatizáció felé, az ehhez illeszkedő parkolóautomata bevezetése elkerülhetetlen, a kézi töltés pedig súrlódási ponttá válhat a jövőben.
Az új autótöltési technológia zökkenőmentes és könnyed töltési élményt nyújt, anélkül, hogy a vezetőnek akár csak minimálisan be kellene avatkoznia. Ennek szabott irányt a nyári müncheni bemutató, ami egyúttal a villamosított és autonóm mobilitás felé vezető út fontos mérföldkövévé vált.
„A kéz nélküli töltés az elektromos és autonóm mobilitás jövőjének alapvető része. Megbízhatóbb, hatékonyabb és biztonságosabb”, kommentálta az eseményt Crijn Bouman, a Rocsys vezérigazgatója és társalapítója.
Vörös István, NEW technology