Ellátási lánc kihívások, önvezetés, okosabroncsok
Ilyen volt a Continental összefoglalója és jövőbe tekintése
Az autóipar egyik meghatározó vállalata, a Continental sajtóeseményén értékelte az elmúlt évek és a közelmúlt hatásait. A globális viszonylatban tapasztalható félvezetőhiány miatti alacsony autóipari termelés, valamint a beszerzés és logisztika területén érzékelhető jelentős költségnövekedés komoly hatást gyakorolt a társaság árbevételére. Ennek ellenére sikeresen elérte a Continental a korrigált éves célját, ami a vállalat innovatív szemléletmódjának köszönhető. Cikkünkben összefoglaltuk az eseményen elhangzottakat.
A fejlett technológia a megoldás
„A biztonságos, autonóm, hálózatba kapcsolt és fenntartható vezetés a jövő mobilitásának mozgatórugója” – hangsúlyozta Nikolai Setzer, a Continental vezérigazgatója. „Elkötelezettek vagyunk ezen területek fejlesztése iránt. Erősségeink itt központosulnak – a fékrendszerektől és a járműkörnyezet-érzékelőktől a nagyteljesítményű számítógépeken és fenntartható gumiabroncsokon át az elektromos járművek hőkezelésére szolgáló tömlőkig. Fókuszált portfóliónknak, valamint átfogó szoftver- és digitalizációs szakértelmünknek köszönhetően előkelő pozícióban vagyunk.”
A szabályozás befolyásolhatja az elkövetkező év(ek) autóipari trendjeit
A feszült politikai helyzet tartós következményeket vonhat maga után a termelésre, az ellátási láncokra és a keresletre nézve. Ezért az előző évhez képest alacsonyabb árbevételre lehet számítani a csoport összes szektorában, valamint a Continental csoport teljes egészében.
Az autóipari nagyvállalat ezeket a kockázatokat figyelmen kívül hagyva azt prognosztizálja, hogy 2022-ben a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek globális gyártása 8-9 százalékkal fog növekedni – 2021-ben ez az adat 3 százalék, azaz megközelítőleg 77 milliós darabszám-növekedést jelentett. A vállalat emellett magasabb beszerzési és logisztikai költségekkel is számol, mintegy 2,3 milliárd euróval.
„Egy átalakulás kellős közepén vagyunk, amiből győztesként kívánunk kikerülni. Nem vagyunk elégedettek a jelenlegi pénzügyi teljesítményünkkel. Ennek megfelelően szigorúan végre fogjuk hajtani stratégiánkat, és növeljük a jövedelmezőségünket. Így szilárdan kitartunk a 2020 végén közzétett középtávú céljaink mellett” – magyarázza Katja Dürrefeld, a Continental pénzügyi igazgatója.
A kelet-európai krízis hatása a gyártásra és az üzleti életre
„A Continental Ukrajnában nincs jelen gyártóüzemmel, Oroszországban, Kalugában 1300 munkatársat foglalkoztatott, ám a működést felfüggesztette a menedzsment a történések hatására. Árbevételre tekintettel a leállás kevesebb mint 1 százalékos veszteséget okoz a vállalatnak. A piac ezen területének leállása a 2022-es tervünkre nem lesz elsődleges hatással a terveink szerint. Viszont az alapanyag-ellátásunk tovább bonyolódhat emiatt” – emeli ki Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A Continental az autóiparon belül az egyik legnagyobb felhasználója a félvezetőknek. A közelmúltban kialakult hiány jelentősen érintette a vállalatot. Éppen ezért a törekvéseik közt szerepel ezen anyagok beszerzésének maximálása. A helyzet megváltozásához a nagy beszállítók kapacitásának bővítése járul hozzá, ami hosszú távon meg is fog valósulni. Másrészt a raktározási stratégiát a hiánynak megfelelően kell alakítani. Harmadrészt a termékfejlesztésre kerül a hangsúly, az autók elektronikai architektúráját szükséges másként beépíteni, kevesebb vezérlőegységgel és központi számítógéppel.
A Continental rég nem csak egy gumiabroncsot gyártó vállalat
A vision zero – az emberi élet elsődlegessége – elv a mesterséges intelligencia használatával érvényesülhet az autóiparban. A Continental Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központjában olyan algoritmusokon dolgoznak, amelyek által biztonságosabbá és hatékonyabbá válhat az önvezetés folyamata.
„A járműveket surrender kamerarendszerrel szereltük fel, melynek köszönhetően valós időben kaphatunk képet az autóról” – mondja Deák-Meszlényi Regina, a Continental Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központ vezetője. „Tesztautónkban kétfajta mesterségesintelligencia-algoritmust prezentálunk. Egyrészt a szegmentációs segítségével a beérkező képek minden egyes pixeléről meg tudjuk mondani, hogy az milyen típusú objektumhoz tartozik – például útfelszínhez, felfestéshez vagy esetleg járdaszegélyhez. Másrészt az objektumdetekció különböző „dobozokat” rajzol a dinamikusan mozgó objektumok köré, azaz a gyalogosok, autók különböző megjelölést kapnak.”
Fenntarthatóság az abroncsgyártásban
„Az abroncsgyártásban is törekszünk arra, hogy kiemelkedő minőségű terméket kínáljunk az ügyfeleinknek” – hangsúlyozza Mirco Brodthage, a Continental délkelet-európai régiós gumiabroncs-kereskedelmi üzletágának vezetője. „Az újra felhasználható és megújuló anyagok alkalmazását irányozzuk elő, ami például azt jelenti, hogy az abroncs szövetvázának kialakítása során újrahasznosított pet-palackokat használunk fel. Három fontos szempontunk van az előállítás során: fenntarthatóság, gyártás újrahasználhatóság, tömegcsökkentés, ami a hatékonyságot irányozza elő. A legfontosabb a fejlesztések során, hogy a járműgumi a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsa az utasoknak, emellett törekszünk a környezettudatosságra, illetve az okosabroncsok térnyerésére. Ez utóbbi képes érzékelni a gumi belsejének hőmérsékletét, valamint nyomását.”
Némethi Botond, NEW technology magazin/Continental