Kinyílt a Boeing ajtaja a levegőben – földre parancsolták az összes 737 Max 9-et
Közel 200 Boeinget kényszerített földre az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) azután, hogy 171 utassal és hatfős személyzettel a fedélzetén kis híján tömegkatasztrófát szenvedett a gyártó egyik 737 Max 9-ese. Az Alaska Airlines Portland-Ontario járatán használt utasszállító repülőgép vészkijárata nem sokkal a felszállást követően, több ezer méteres magasságban nyílt ki. A légnyomás majdnem utasokat is kiszippantott a repülőből – úgy tudni, egy gyerek csak az anyja lélekjelenlétének köszönhetően nem zuhant ki az emelkedő Boeingből.
Az FAA tiltása a világszerte közlekedő 218 darab Boeing 737 Max 9-ből 171, az USA felett közlekedő repülőgépet érint. Mike Whitaker, a hatóság munkatársa a baleset kapcsán azt mondta, „az FAA azonnali ellenőrzést ír elő egyes Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépek számára, mielőtt azok újra repülhetnének. A biztonság továbbra is a döntéshozatalunk alapját képezi, miközben segítjük a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság vizsgálatát az Alaska Airlines 1282-es járatának ügyében.”
A Boeing erre válaszul az X-en megosztott közleményében azt írja, „a biztonság a legfőbb prioritásunk, és mélységesen sajnáljuk, hogy ez az esemény ekkora hatással volt az ügyfeleinkre és az utasaikra. Egyetértünk vele és teljes mértékben támogatjuk is az FAA azon döntését, amivel előírta az érintett repülőgéppel azonos konfigurációjú 737-9-esek azonnali ellenőrzését.”
A vállalatnak nagyon rosszkor jött az újabb súlyos – valószínűleg műszaki – hiba, ami az egyik általa gyártott repülőgépen ütötte fel a fejét. Mint ismert, a Boeing még mindig próbálja kiheverni annak a két, 2018-2019-ben történt szerencsétlenségnek a következményeit, amelyekben 346 ember vesztette életét. Akkor is a 737 Max sorozat gépeivel volt probléma, és a vizsgálatok miatt az azonos típusok közel két évig vesztegeltek a földön. Ha mindez nem lenne elég: a Boeingnek a 737 Max 7-essel is gondjai adódtak, sőt, néhány 737 Max szállítását le kellett állítani, hogy kijavítsanak bennük több gyártási hibát. Azon repülők kapcsán pedig, amelyek már forgalomban vannak ebből a modellből, a Boeing azt javasolta a légitársaságoknak, hogy ellenőrizzék a kormányvezérlő rendszert egy potenciálisan kilazuló csavar miatt.
Gábor János, NEW technology