Önvezető elektromos autó tömeggyártásába fognak a kínaiak
A nem túl fantáziadús típusnévvel megjelenő Robo-01 az AI-specialista Baidu és a szintén kínai Geely autógyártó közös terméke. Első látásra minden mutatós ötletet sikerült beletenni más gyártók formaterveiből: az alakja Porsche Cayenne, az orra Hyundai Ioniq 5, a felnik és a hátsó ajtók BMW i3, a kormány meg Tesla Model X – de ami szép, az szép. A két cég közös startupot alapított a gyártás beindítására, Jidu Automotive néven, és az első, egyelőre limitált szériás darabok már jövőre piacra kerülnek – írja az IEEE Spectrum.
A Robo-01 Lunar Edition a Kínai Népköztársaság Holdprogramjára utaló elnevezést kapott, és egy példánya várhatóan 55 ezer dollárba, vagyis kb. 21,4 millió forintba fog kerülni. Ezért cserébe két LiDAR, plusz egy radar, 12 ultrahangos érzékelő és szintén 12 nagy felbontású kamera kerül beépítésre, míg a fedélzeti számítógép Qualcomm Snapdragon 8295 chippel, mesterséges intelligenciával és 700 milliszekundumos hangválaszidővel büszkélkedhet.
Joe Xia, a Jidu vezérigazgatója elég magabiztosan nyilatkozott a modellről az élőben közvetített leleplezés során: a kocsi szerinte „inkább egy robot, mint autó”, és annyira jól működik, hogy „az önvezető kocsik új szabványává válhat”. De mennyire lesz autonóm? A cég januárban azt nyilatkozta, hogy 4-es szintű önvezetési képességgel fog rendelkezni (magyarán zárt infrastruktúrában például egyáltalán nem lesz szüksége emberi vezetőre), ám erről a friss sajtóközlemény valamiért már nem tesz említést. Ez nem feltétlenül azért van, mert a technológia nem áll készen, hanem azért, mert a pártállamnak – sok más országhoz hasonlóan – még nincs kidolgozott jogi környezete az autonóm személyautókra (kivéve a robottaxikra, amelyek már tíz kínai városban üzemelnek).
Az L4 szintű önvezetés ettől függetlenül merész állítás, mert egyetlen más gyártó sincs, amelyik eddig jutott volna. A Tesla például a kétségtelenül jó eredmények (de túl nagy szavak) ellenére kb. L2-es vezetési asszisztensi fokozatnál jár, igaz, elég menő adatgyűjtő technológiái révén rohamléptekkel halad az L4 felé. Hasonló képességű járművekkel állt elő a Mercedes is: az új S-osztály és az EQS típus bizonyos környezetekben autonóm (L3) funkcióval rendelkezik. Ezekhez képest nagy újdonság lenne a magasan automatizált (L4) szint, ami adott körülmények között (pl. zárt pályán, parkolóházban stb.) önállóan elvégez vezetési feladatokat, az infrastruktúra adottságaitól függetlenül.
Igény lenne rá, szóval nem véletlenül dolgoznak a technológián: a McKinsey globális tanácsadó cég riportja szerint Kína az autonóm vezetés világelső országa lesz, mivel 2040-ben tízből négy újonnan értékesített kocsi már teljesen önvezető (L5) lesz.
Gábor János, NEW technology