Vadonatúj, szemüveg méretű holografikus headsetet fejlesztettek
A Stanford Egyetem mérnökeinek munkáját dicséri az a teljesen új kiterjesztett valóság (AR) headset, ami több iparágat is forradalmasíthat (nem beszélve az oktatásról), a gamingtől az egészségügyig. A mesterséges intelligenciával működő, holografikus képalkotó rendszerrel rendelkező AR eszközből egyelőre csak egy prototípus létezik, de már most biztosnak tűnik, hogy paradigmaváltó megoldásról van szó.
A headset holografikus technológia segítségével képes 3D képeket vetíteni a lencsékre, de a hasonló képességű eszközökkel ellentétben (amelyek 3D képmegjelenítése a mai napig kiábrándító tud lenni) egyáltalán nem nagy, sőt, semmivel sem tolakodóbb vagy terjedelmesebb, mint egy szemüveg.
„A headsetünk a külvilág számára úgy tűnik, mintha egy hétköznapi szemüveg lenne, de amit a viselője a lencséken keresztül lát, az egy élénk, színes, 3D-s, kiszámított képekkel gazdagított világ” – írja közleményben Gordon Wetzstein elektromérnöki docens, a térbeli számítástechnika gyorsan fejlődő területének stanfordi szakértője.
Az új szemüveg szerinte minden olyan területen alkalmazható, ahol hasznát veszik a valóságra rávetített, akár AI által generált képi tartalmaknak. Az iparban új lapot nyithat a tervezés, a karbantartás és a szerviz során igényelt feladatok terén, míg a képzésben forradalmi jelentősége lehet, például új munkaerő betanításában, és akkor még nem beszéltünk a szórakoztatóipari AR-tevékenységekről vagy a szintén benne rejlő orvosi alkalmazás lehetőségéről.
„Elképzelhető, hogy egy sebész ilyen szemüveget viseljen, hogy megtervezzen egy kényes és összetett műtétet, vagy egy repülőgép-szerelő, aki megtanulja vele a legújabb sugárhajtóművön elvégzendő feladatokat” – magyarázta Manu Gopakumar doktorandusz hallgató, a Nature-ben megjelent tanulmány társszerzője.
Az új szemüveg az első a maga nemében, amely különböző mérnöki kihívásokat képes megoldani, anélkül, hogy túlméretes, kényelmetlen viselet lenne. „Jelenleg nincs más olyan kiterjesztett valóság rendszer, ami hasonlóan kompakt lenne, vagy megfelelne az általunk létrehozott 3D-s képminőségnek” – mondta Gun-Yeal Lee posztdoktori kutató, a tanulmány másik társszerzője.
A csapat a mesterséges intelligenciával feljavított holografikus képalkotás és az új nanofotonikus eszközmegközelítések kombinációjával küzdötte le azokat a kihívásokat, amelyeket a mai AR-eszközöknek a nagy méretük és a bonyolult optikai rendszereik ellenére sem sikerült. Az újfajta headsetet viselve egyébként a felhasználó nem a való világot látja a lencséken keresztül, hiszen annak képét is a külső kamerák vetítik ki számára, persze valós időben. Ezzel a megoldással, hogy minden, amit a headsetben lát, digitális kép, realisztikusabban jeleníthetők meg holografikus 3D tartalmak, mint ha azokat a valóságra kellene ráigazítani. Ez sokkal természetesebb és kevésbé zavaró megközelítés – állítják a tudósok.
Gábor János, Okosipar.hu