Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Tényleg bajt okoznak a kondenzcsíkok: fokozzák a klímaváltozást

A repülőgépek kondenzcsíkjai valóban baljós képet festenek a jövőre nézve, de nem úgy, ahogy a chemtrail összeesküvés-elméletek hívei gondolják. A legújabb, tudományos alapokon nyugvó megállapítás az, hogy a felhő- és ködképződést takaró jelenség hatással van a globális felmelegedésre.

Az Imperial College London újonnan megjelent tanulmánya szerint a modern polgári repülőgépek hosszabb ideig fennmaradó kondenzcsíkjai fokozzák az éghajlatváltozást. A tudósok arra akarnak rávilágítani, hogy a légi közlekedés egyre nagyobb kihívásokkal néz szembe az éghajlati hatás csökkentése érdekében – leginkább azért, mert a repülőgépek több kondenzcsíkot hoznak létre, mint korábban gondolták, ezzel potenciálisan nagyobb mértékben járulnak hozzá a globális melegedéshez.

A kondenzcsíkok vékony felhősávok, amelyeket a repülőgépek kipufogógázai hoznak létre, és csapdába ejtik a hőt. Bár a kondenzcsíkok pontos hatása bizonytalan, a tudósok úgy vélik, hogy mindenképpen nagyobb, mint a repülőgép-üzemanyagból származó szén-dioxid-kibocsátás okozta melegedés. Azután jutottak erre a következtetésre, hogy gépi tanulást alkalmazva elemezték több mint 64.000, az Atlanti-óceán feletti repülések során keletkezett kondenzcsík műholdas felvételeit.

- Hirdetés -

Az adatokból megállapították, hogy azok a modern repülőgépek, amelyek 12.000 méter körüli magasságban repülnek (például az Airbus A350 és a Boeing 787), több kondenzcsíkot hoznak létre, mint a régebbi utasszállító repülőgépek.

A tartósabb kondenzcsíkok oka az üzemanyag-spórolás

A modern repülőgépeket úgy tervezték, hogy nagyobb magasságban repüljenek, ahol a levegő ritkább, így kisebb az aerodinamikai ellenállás, vagyis csökken az üzemanyag-fogyasztás. Ez a szándék gazdasági és fenntarthatósági szempontból is dicséretes, de most kiderült, hogy bonyolult helyzetet teremt, hiszen a magasabban szálló repülőgépek ugyan kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, de hosszabb élettartamú kondenzcsíkokat hoznak létre, és ezek tovább melegítik a légkört.

A tanulmány mindazonáltal megerősíti, hogy a kondenzcsíkok élettartamának lerövidítésére tett lépések hatékonyan csökkenthetik a repülőgép-hajtóművekből származó korom mennyiségét. Ennek kibocsátása az elégtelen üzemanyag-égetés következménye, ám a modern motorokat már tisztábbra tervezik, úgy, hogy kevesebb koromrészecskét bocsássanak ki, és lerövidítsék a kondenzcsíkok élettartamát.

„Más tanulmányokból tudjuk, hogy a koromrészecskék mennyisége a repülőgép-kipufogógázokban kulcsfontosságú az újonnan képződő kondenzcsíkok tulajdonságaiban. Feltételeztük, hogy befolyásolják, meddig maradnak fenn. Tanulmányunk az első bizonyíték arra, hogy kevesebb koromrészecske kibocsátása gyorsabban eltűnő kondenzcsíkokat eredményez, mint amilyenek a régebbi, szennyezőbb motorok által jöttek létre” – mutatott rá Dr. Marc Stettler, a tanulmány társszerzője.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology