Atomenergiára váltanának a luxusjachtok a nettó zéró érdekében
A leggazdagabb jachttulajdonosok az utóbbi időben a nukleáris energia irányába fordulnak, hogy csökkentsék a tengeri utazások szén-dioxid-kibocsátását – derül ki a Lloyd’s Register legújabb jelentéséből. A „Fuel for Thought: Nuclear for Yachts” című riport a jachtipar alternatív üzemanyagait elemzi, miközben forradalmi átalakulás lehetőségét vázolja fel. Mivel a világ számos országában a nettó nulla kibocsátás elérése érdekében elektromos közlekedési módok bevezetésére törekednek, a hajóiparnak is hasonló megoldásokat kell találni, hiszen ez a szektor továbbra is jelentős mértékben támaszkodik fosszilis tüzelőanyagokra.
A jachtipar régóta a szőnyeg szélén áll a luxushajók túl nagy emissziója miatt, hiszen a szupergazdagok kényelmét szolgálva égetnek el rengeteg üzemanyagot és hagynak maguk után nagy szén-dioxid-lábnyomot. A jachtok atommeghajtása, amivel a jelentés most előállt, nem új ötlet az óriási jachtok fenntarthatóbb üzemeltetése kapcsán, hiszen más szegmensek már jó ideje alkalmazzák. A világ haditengerészetei nagyjából hét évtizede használnak nukleáris hajtóműveket tengeralattjárók és jégtörők működtetésére, ráadásul a szárazföldön alkalmazott reaktorokkal ellentétben a vízi járművek nagyon régóta biztonságosan működnek ezzel a technológiával, így a kis moduláris reaktorok és mikróreaktorok fejlődése a jachtok esetében is egyre vonzóbb alternatíva.
A Lloyd’s Register kifejti: a nukleáris hajtás legnagyobb előnye az, hogy szén-dioxid-mentes energiaforrás táplálja, de emellett is van számos egyéb előnye. Az urán mint energiadús üzemanyag jelentősen növelheti a jachtok hatékonyságát és sebességét, emellett a kompakt üzemanyag tárolása is kevesebb helyet igényel, ezért több helyet hagy a fedélzeti kényelmi szolgáltatásoknak, ami még érdekesebbé teheti a gazdag tulajdonosok szemében. Ha a nukleáris üzemanyaggal hajtott jégtörők példáját nézzük, az ugyancsak az atomhajtómű mellett szól, hogy csak öthetente egyszer igényel újratöltést. Mindez semmi, ha katonai tengeralattjárókkal vetjük össze a lehetőséget, hiszen azok nukleáris hajtóműve akár 30 évig is üzemben van, egyetlen újratöltés nélkül.
A nukleáris üzemanyagra való áttérés kérdése még nyitott: a jelentés szerint a jachttulajdonosok megosztottak abban, hogy a váltásra a következő évtized végéig sor kerüljön-e, de ez a technológia érettségének is a függvénye. Engel-Jan de Boer, a Lloyd’s Register globális jachtszegmensért felelős igazgatója úgy véli, az atomenergia merőben átalakíthatja a hajózást – legalább annyira, amennyire fáról vasra vagy a vitorláról gőzhajtásra váltás tette a történelem során.
Gábor János, NEW technology