A Hyundai bemutatta a világ első hidrogénüzemű, csendes harckocsiját
Dél-Korea lehet az első ország, amely teljesen hidrogénüzemű harckocsikat fejleszt és állít hadrendbe. Ez azóta jelenthető ki, hogy a Hyundai Rotem, a dél-koreai autógyártó leányvállalata nemrég bemutatta a K3-as modellt, ami hidrogén üzemanyagcellás meghajtással és csúcstechnológiás felszereltséggel léphet a hadszíntérre. A tank a Dél-koreai Védelmi Fejlesztési Ügynökség és más helyi technológiai intézetek együttműködésében készült, és a tervek szerint 2040-től kezdődhet a sorozatgyártása.
A Hyundai Rotem weboldala szerint a következő generációs K3 a jelenlegi K-sorozatú, dízelmotoros harckocsikat váltja fel. A hidrogén üzemanyagcellás rendszerre átállás fokozatosan történik majd meg, vagyis az első prototípusok hibrid hajtásláncot kapnak (a hidrogén mellett még a dízelmotor is helyet kap bennük). Dél-Korea ezzel a fejlesztéssel nemcsak fenntarthatóbbá, hanem csendesebbé is teszi a harckocsikat, hiszen a hidrogén üzemanyagcellák jelentősen csökkentik a hő- és zajkibocsátását, így nehezebben lehet majd észlelni őket a harcmezőn.
A jövő harckocsija: nagyobb ütőerő és fejlett technológia
A K3 fő fegyvere egy 130 mm-es, sima csövű, távirányítással vezérelhető ágyú, amellyel akár 5 kilométeres távolságban lévő célpontokat is képes megsemmisíteni. Ezenkívül ellátták nyolckilométeres hatótávolságú, többcélú páncéltörő rakétákkal is, amelyek képesek közvetlen látótávolságon belüli és azon túli célpontok elérésére. A fegyverzetet tovább erősíti a távirányítással vezérelhető fegyverállomás, akár 30 mm-es gépfegyverekkel. Az előremutató technológiák között megtalálható még az aktív védelmi rendszer, ami képes hőkövető rakéták elleni védelemre, illetve drónok zavarására, hogy fokozzák a jármű álcázó képességeit.
A hidrogénmeghajtás a gyártó állítása szerint nemcsak a zajcsökkentésben segít, hanem a karbantartási költségeket is mérsékli, hiszen az üzemanyagcellás rendszerek kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak. A K3 további előnye a meredek és sziklás terepeken történő stabil haladás, amit autonóm vezetési technológia támogat, miközben a mesterségesintelligencia- alapú irányítás javítja a harci hatékonyságot.
A tank legénysége háromfős csapatból áll: egy sofőrből, egy parancsnokból és egy lövészből, akik egy erősen páncélozott, elöl elhelyezett kapszulában kapnak helyet, vagyis nagyobb biztonságban lesznek, jól elkülönítve a lőszerektől és az automata töltőrendszertől.
A Hyundai Rotem hosszú távú célja, hogy a következő generációs harckocsikkal letegye a jövő hadviselésének alapjait, és közben a fenntarthatóságot is szem előtt tartsa. Dél-Korea egyre inkább az új technológiai megoldásokban látja a haditechnikai innováció lehetőségeit, a K3 pedig új szintre emelheti a harckocsik szerepét a modern hadviselésben.
Gábor János, NEW technology