Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A jövő teherhajója atommeghajtású – mindenki jobban jár velük

Egy új tanulmány szerint a jövő ömlesztettáru-szállító hajói – avagy bulkerek – gyorsabban, hosszabb ideig és olcsóbban közlekedhetnek, ha nukleáris energiát használnak. A nukleáris fejlesztéssel és tanácsadással foglalkozó, holland ULC-Energy a hajótervező C-Job Naval Architects céggel együttműködve végezte el a kutatást. Azt vizsgálták, hogy a Newcastlemax kategóriájú teherhajók nukleáris meghajtással hogyan teljesítenének, a hagyományos, alacsony kéntartalmú üzemanyaggal vagy zöld ammóniával működő változatokhoz képest.

Az ömlesztett áruszállítók jelentős szerepet játszanak a globális kereskedelemben, hiszen nagy mennyiségű szárazárut szállítanak hosszú távokon. A tanulmány célja az volt, hogy megvizsgálják, milyen gazdasági és tervezési előnyökkel járna a nukleáris energia alkalmazása ezeknél a hajóknál – mutat rá a ULC-Energy közleménye. Az egyik fő megállapítás az lett, hogy egy nukleáris reaktor beépítése minimális helyigénnyel jár, így nem csökkentené lényegesen egy Newcastlemax áruszállító kapacitását. A nukleáris meghajtás ezen felül jelentősen lecsökkentheti az egytonnányi árura eső üzemeltetési költséget – ahhoz képest mindenképpen, amennyibe más alternatív megoldásokkal kerül a tengeri szállítás.

Mindenképpen jó üzletnek tűnik az atommeghajtású teherhajó

- Hirdetés -

A nukleáris meghajtás alacsonyabb üzemanyagköltségei részben ellensúlyozzák a magasabb tőkekiadásokat, amelyeket a hajó megépítése igényel, de a tanulmány kimutatta, hogy egy ilyen Newcastlemaxnak további előnyei is vannak: hosszabb, gyorsabb és olcsóbb útvonalakat tehet meg – üvegházhatású gázok kibocsátása nélkül. A kutatók mindazonáltal elismerik, hogy a nukleáris tengeri meghajtás polgári alkalmazása napjainkban számos szabályozási, üzemeltetési és egyéb kihívással szembesül. A legtöbb tengeri nukleáris reaktor még csak koncepcionális fázisban van, így a jelenlegi tőkeköltségbecslések pontossága korlátozott. Ahogy azonban a projektek előrehaladnak, ezek az adatok is pontosabbá válnak.

A nukleáris meghajtású hajók fejlesztésének további lendületet adhat, hogy nemrégiben három vállalat – köztük a Lloyd’s Register és a Maersk – közösen indított kutatást a nukleáris konténerszállítók létrehozásának szabályozási és műszaki feltételeinek vizsgálatára. Szóval a szándék nagyon élénken megvan.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

NEW technology