Egykor a Silye és Társa Kft. biztosított befektetői hátteret a tervezőrendszer fejlesztéséhez, mely cég kiemelkedő bevételi forrása a különleges szállítmányok nemzetközi fuvarozása. A tervezési feladat ezért kizárólag túlméretes és/vagy a megengedett össztömeget meghaladó speciális szállítóeszközre irányult. Az éves piacnagyság Európai szinten megközelítőleg 10.000 db, a termékekre jellemző az egyedi gyártás.
A fehér papírláról induló tervezés tág keretei között szükség van vezérlőelvekre, amelyek végigkísérik a munkát, s iránytűként elvezetnek a megoldáshoz:
- Egy szállítóeszköz saját tömegén megspórolt minden kilogramm többszörösen megtérül:
- megtakarított szerkezeti anyag
- és motorhajtóanyag
- megnövekedett hasznos teherbírás (haszon ~ profit).
Egy minimálisan szükséges tömegű szerkezet akkor születik, ha a semmihez adjuk hozzá az anyagot, méghozzá minél kevesebbet.
- A monitoron az ezzel a tudatossággal létrehozott minden térfogatelem a generatív tervezésről szól, aminek a párja megvalósításkor az additív gyártás.
Szokatlannak tűnhet ez az értelmezés, de jómagam az additív gyártás körébe sorolom a lemezekből felépített hegesztett tartókat is.
- A tervezőrendszer húzóelvének kijelölését egy komoly igényfelmérés előzte meg. Ahhoz, hogy ténylegesen csak a legszükségesebb anyagot tervezzük és építsük be a szerkezetbe, módszeresen ki kellett deríteni: mire van a felhasználónak szüksége.
- Az automatizálás két okból is a vezérlőelveink közé került. Kezdettől fogva tudtuk: az ismétlődő számítási feladatokat előre programozni kell! A rendelkezésre álló kevés mérnök miatt végül azt is gépesítettük, amire eredetileg nem is gondoltunk.
A tervezés teljes digitalizációjához a következő modelleket alkottuk meg:
- Szállítóeszköz-modell
- Rakodási módok és folyamatok modellezése: minél alacsonyabban akartuk tartani a vázszerkezet szempontjából releváns terhelési esetek számát
- Szállítmánymodellek: hány paraméterrel modellezhető egy rakomány ahhoz, hogy később számolni tudjunk vele? A szabad rakománydefiniálási felületen kívül egy folyamatosan bővíthető szállítmánykatalógust hoztunk létre.
- A fenti modellek információi alapján előállítható az igénybevételek maximumainak burkológörbéje. Ez a mechanikai vagy igénybevételi modell.
A tervezés módszertana képes a mindenkori gyártástechnológiai fejlettséget kiszolgálni. A vázszerkezetet tervező rendszeren, mely leköveti az igénybevételt, beállítható a finomság. A számítástechnikával képesek vagyunk olyan gyakorigyakran keresztmetszet-változást tervezni, amit legyártani ma még nem is tudunk. Létezik azonban olyan felbontás, amely lemezből épített keresztmetszetekkel már jelenleg is megvalósítható.
A minimál vázszerkezet felépítésének lépései egy tengelycsoport példáján:
- A jármű céljára beépíthető térfogat: a lehető legkisebb téglatest, amelyet a jelenlegi járműtechnika megkövetel, a jogi környezet meghatároz, és amit még az árugeometria megenged.
- Ebből kimetsszük a futómű, kerekek, kormánymechanika és egyéb beszállítói termékek helyigényét. Ezzel megkaptuk a tartókeresztmetszet megépítésére alkalmas maradék térfogatot.
- Ennek kívánt felbontással megvizsgált metszetei behatárolják a tartó leendő keresztmetszetét. Ezen a kontúron belül pedig a számítógép elkezdi azt az építkezést, amellyel az igénybevételnek még ellenálló, ugyanakkor legkönnyebb tartót alakítja ki, a gyárthatóság feltételeit is figyelembe véve.
A tervezésen túlmutató digitalizációs kilátások:
A termékéletcikluson átívelő automatizálás, az értékesítés kezdetétől a jármű átadását követő vevőszolgálatig. Utóbbira példa az ALC Hungary rakodástervező és tengelyterhelés-számító tevékenysége.
Erőforrás-tudatosság = versenyképesség? Az optimumra (minimális saját tömegre) tervezni képes rendszerben összeegyeztethető az érték alapú élet- és projektszemlélet az érdekvezérelttel. Önmagában már emiatt érdemes belevágni a digitalizációba.
A mérnök felelőssége nem ér véget a technológia fejlesztésével. Gondolnia kell arra a szakmai-társadalmi kontextusra is, amire az új technológia ki fog hatni.
A digitalizáció által felszabadított mérnöki kapacitást a rutintevékenységek helyett tudatosan kreatív munkára kell alkalmazni. Így építhetünk emberséges világot, miközben ember nélkül tervezünk és gyártunk.
Végh János