Fenyegető veszélyként éli meg a nettó zéró átállást az autóipar
A hosszú távon elengedhetetlen változást rövidtávú fenyegetésnek érzik a beszállítók – derült ki egy brit kutatásból, amit a szigetország autóipari vállalkozásai körében végeztek el. Ezeknek a cégeknek a nagy része felismeri, hogy a nettó zéró átállás hosszú távon létfontosságú lesz a piacon maradáshoz, csak éppen félelmeket kelt bennük, ha a kézzelfogható, közeli jövőbe néznek. A BDO által végzett felmérésben 100, több mint 10 millió font éves forgalmat elérő autóipari beszállító cég vezetőit kérdezték meg – számolt be a The Engineer.
A felmérés alapján a válaszadók 96 százaléka kiemelt figyelmet fordít a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére az üzleti stratégiájában, és 88 százalékuk úgy véli, hogy 2030-ra vagy azt megelőzően el is érik a nettó zéró célt. A beszállítók túlnyomó többsége (80 százalék) már el is kezdte a tervei megvalósítását, míg 16 százalék még nem lépett rá erre az útra. A BDO szerint azoknak a vállalatoknak, akik szeretnének részt venni egy nulla emissziós ellátási láncban, három fő kibocsátási kategóriát kell mérniük és ellenőrizniük. Jelenleg sokan az 1-es és 2-es számú kibocsátási kategóriákra koncentrálnak, míg csupán 17 százalék figyel a 3-as számú, kifejezetten értéklánchoz kötődő kibocsátásokra.
A zéró kibocsátás elérésére tett intézkedések legfőbb okai között a befektetői nyomás, a stratégiai előny megszerzése, valamint a vevők vonzása és megtartása szerepel – derül ki a kutatásból. Az átállás a vállalatok szerint az innováció egyik fő hajtóereje lesz: 98 százalékuk szerint új kutatás-fejlesztési tevékenységeket fog elindítani. Az innováció legnagyobb része az elektromos járművek piacára szánt új termékek és szolgáltatások fejlesztésére vagy a meglévők frissítésére irányul – vélik a válaszadók.
Stephen Cooney, a BDO autóipari részlegének vezetője szerint a belső égésű motorok fokozatos kivonása és az alternatív meghajtási módok megjelenése hatalmas nyomást gyakorol az autóipari beszállítókra, hogy gyorsan alkalmazkodjanak és innováljanak. Emellett saját működésük dekarbonizálásával is meg kell birkózniuk, hogy elérjék a karbonmentes célokat. A Scope 3 kibocsátások pontos mérése továbbra is kihívást jelent, de kulcsfontosságú lesz: amint ezt a kategóriát pontosan mérik, a nettó zéró elérése még költségesebb és összetettebb feladattá válik.
Az iparág bizonytalan jövője szintén nehézségeket okoz a brit autóipari beszállítóknak, hiszen az elektromos járművek jövőbeni elterjedése még kérdéses, és az egyre erősödő kínai verseny további fejtörést okoz az európai gyártóknak.
Gábor János, NEW technology