Kisebb karbonkibocsátást és megnövelt teljesítményt ígér az új, mágnesmentes elektromos motor
A Valeo és a MAHLE összefogott, hogy az elektromos járművek piacára teljesen új technológiát vezessen be. Egy olyan mágnesmentes elektromos tengelyrendszerről van szó, ami az elektromos autók felső szegmensét célozza meg. A közösen fejlesztett megoldás 220 és 350 kW közötti csúcsteljesítményt kínál – ez 295 és 469 lóerő közé esik, így jelentős előrelépést jelenthet az elektromos járművek általános teljesítményében.
A Valeo technológiája az ún. Externally Excited Synchronous Motor (EESM), vagyis külső gerjesztésű szinkronmotor sikerén alapul, amelyet egy európai gyártóval közösen fejleszt. A rendszer egyik kulcsfontosságú eleme az új, belső gerjesztési rendszer (iBEE), ami a mágnesmentes elektromos motorok hatékonyságát és teljesítményét növelheti meg. Xavier Dupont, a Valeo energiadivíziójának vezérigazgatója szerint a MAHLE-lel való együttműködés tökéletes megoldást jelent, mivel a MAHLE fejleszti az EESM rotort és az iBEE-t, míg a Valeo a motor vezérlését és az inverterbe integrált rendszert biztosítja.
Ez a partnerség lehetővé teszi a Valeo számára, hogy a mágnesmentes motorok portfólióját a felsőbb kategóriás járművek számára is bővítse, így támogatva az autóipar fenntartható és innovatív megoldások felé történő elmozdulását.
Új hűtési technológia a nagyobb hatékonyság érdekében
A vállalatok közös közleménye szerint az új motorral felszerelt elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása várhatóan legalább 40 százalékkal lesz alacsonyabb egy állandó mágnessel rendelkező motor emissziójához képest. A projekt validálási fázisa több mint hat hónapig tartott, és a teszteredmények túlszárnyalták az eredeti elvárásokat, különösen a motor teljesítménye és hatékonysága tekintetében. A Valeo szerint az új motor teljesítménye megegyezik az állandó mágnessel rendelkező motorokkal, de minden előnnyel rendelkezik, amit a mágnesmentes technológia kínál: nincs szükség hozzá ritkaföldfémekre, alacsonyabb karbonlábnyomot hagy és fenntarthatóbb gyártási folyamatot igényel. A rendszer egyik legfontosabb tulajdonsága az induktív, érintkezésmentes és kopásmentes energiaátvitel, ami lehetővé teszi a motor optimális hatékonysággal történő működését. A technológia első prototípusainak tesztelése 2024 végére várható.
Gábor János, NEW technology