Lélektani határ alá esik az EV-akkumulátorok ára
Néhány éven belül kevesebb mint felébe fognak kerülni az elektromos autók akkumulátorai ahhoz képest, amennyit a 2019-es felfutás idején kellett fizetni értük. A Goldman Sachs riportja szerint a vártnál gyorsabban esik a kilowattóránkénti ár, így 2025-ben a lélektani határ, vagyis száz dollár (kb. 36 ezer forint) alá fog csökkeni. Az elemzés szerint az áresés csaknem fele a nyersanyagok, például a lítium, a nikkel és a kobalt visszaeső árfolyamából ered.
Az akkumulátorcsomagok 2023 és 2030 között évi kb. 11 százalékkal lesznek olcsóbbak – jósolja Nikhil Bhandari, a Goldman Sachs Research ázsiai-csendes-óceáni természeti erőforrásokkal és tiszta energiával foglalkozó kutatásának egyik vezetője. „Az akkumulátorok árának csökkenése versenyképesebb EV-árakat, szélesebb körű fogyasztói elfogadottságot, valamint az EV-k és akkumulátorok piacának további növekedését eredményezheti.”
Amíg az elektromos autók 2020-ban még csak az összes utakon futó kocsi két százalékát tették ki, 2025-re 17, 2030-ra 35, 2040-re pedig várhatóan 63 százalékos lesz a részesedésük. A Sachs „hiper-elfogadó” forgatókönyve szerint az újautó-értékesítések is hasonló arányú növekedést fognak mutatni. Az elemzés arra számít, hogy 2025-ben a szalont elhagyó járművek 21, 2030-ban 47, 2040-ben pedig 86 százaléka lesz EV.
Az akkumulátorárak gyorsabb csökkenésére vonatkozó előrejelzés szempontjából kulcsfontosságúak az új, energiasűrűséget javító akkumulátortechnológiák, különösen a grafitot helyettesítő vagy azzal keveredő, szilíciumot tartalmazó új anódanyagok miatt.
Gábor János, NEW technology