Már épül a futurisztikus gyorskomp, hamarosan vízre teszik
A legújabb technológiákat alkalmazó, elektromos meghajtású, „Tri-foiler” típusú szárnyashajó kompot az Egyesült Királyságban fejlesztik. A Chartwell Marine tervezte vízi jármű akár néhány hónapon belül vízre kerülhet.
Az új trimarán Southamptonban készül, a Designcraft kompozitgyártó műhelyében, 1,86 millió fontos (közel 900 millió forintos) állami támogatással, amit a fenntartható technológiákat lelkesen felkaroló Innovate UK program biztosít – osztották meg közleményben a tervezők. A projekt célja a rövidtávú part menti szállítások dekarbonizálása és a kompüzemeltetők költségeinek csökkentése.
Andy Page, a Chartwell Marine ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a fóliaszárnyas technológia nagy lehetőségeket jelent az elektromos hajók hatótávjának és életképességének növelése szempontjából, különösen a kompok esetében, amelyek útvonalai és üzemeltetési körülményei többnyire kiszámíthatók. A technológia széles körű alkalmazásához szükséges komponenseknek viszont könnyen beszerezhetőnek és integrálhatónak kell lenniük – fűzte hozzá.
A 10 méteres, első tesztjármű egy fix fő szárnnyal és egyetlen kormánylappal siklik majd a víz felett. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy kevesebb energia felhasználásával emelkedjen fel, mint a hagyományos egytestű vagy katamarán alapú hajók. A technológia ígéretes opciót kínál a kompüzemeltetők számára a költséghatékonyabb működés jegyében.
A 60 kWh kapacitású, akkumulátorról üzemelő demonstrációs hajó két 20 kW-os motorja várhatóan 18 csomós (több mint 33 km/h-s) sebességgel lesz képes meghajtani a járművet. Az akkumulátorokat biztonsági szempontból a jármű külső részébe építették, hogy növeljék a belső tér használhatóságát és biztonságát.
A prototípus 2025 elején kerülhet vízre, és a tengeri tesztelése márciusban várható. A kísérletek célja, hogy bizonyítsák a koncepció életképességét és a gyorskomp teljesítőképességét különféle időjárási, illetve tengeri körülmények között. Mielőtt ez megtörténne, a digitális ikertestvérét is tesztelik a Solent Egyetemen, hogy megvizsgálják a hajó stabilitását, kezelhetőségét és hatékonyságát.
A projekt nem titkolt későbbi célja egy nagyobb, 24 méteres kereskedelmi célú komp kifejlesztése is, 300 kW teljesítménnyel, 26-28 csomós (50 km/h-s) sebességgel és akár 40 fős befogadóképességgel.
Gábor János, NEW technology