Az összes ágazat közül az autóiparban dolgozik a legtöbb robot világszerte, ám a közelmúltban egy fontos mérföldkövet, az egymillió darab üzemelő robotot jelentő csúcsot is elérték a gyárak. A működő állomány lélektani határának elhagyásáról a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) kutatása rántotta le a leplet – közölte a The Robot Report, megjegyezve, hogy a jelentés szerint az összes iparágban telepített robotok mintegy harmada autógyárakban dolgozik.
„Az autóipar gyakorlatilag feltalálta az automatizált gyártást” – nyugtázta az eredményt Marina Bill, az IFR elnöke. „Ma a robotok létfontosságú szerepet játszanak abban, hogy ez az iparág átálljon a belső égésű motorokról az elektromos meghajtásra. A robotautomatizálás segít az autógyártóknak a régóta bevált gyártási módszerek és technológiák nagyszabású változásainak kezelésében.”
A robotsűrűség szintén olyan kulcsfontosságú mutató, amely jól szemlélteti az automatizálás jelenlegi szintjét a vezető autógyártó gazdaságokban. A legfrissebb rendelkezésre álló adatok 2021-ből származnak: akkor a Koreai Köztársaságban 10.000 alkalmazottra 2867 ipari robot jutott. A második helyen Németország állt 1500 egységgel, őket az Egyesült Államok 1457-tel, Japán pedig 1422 robottal követte.
A világ legnagyobb autógyártója, Kína 772 darabos robotsűrűséggel rendelkezett 2021-ben, de az IFR szerint nagyon gyorsan zárkózik fel, olyannyira, hogy a kínai autóiparban az új robotok telepítése egy év alatt csaknem megduplázódott. A kutatott évben egyedül a kínai autógyárak 61.598 robotot telepítettek, ezzel a 2021-es összes beüzemelés (globálisan 119.405 egység) 52 százalékát ők hajtották végre.
Az elektromos járművekre vonatkozó ambiciózus politikai célok beruházásokra kényszerítik az autóipart. Az Európai Unió bejelentette, hogy 2035-ig meg kívánja szüntetni a légszennyező járművek értékesítését. Az Egyesült Államok kormánya 2030-ra önkéntes célként 50 százalékra szeretné feltornázni az elektromosjármű-értékesítés piaci részesedését. Kínában mindeközben 2035-re minden újonnan értékesített járműnek új energiaforrással kell működnie – ez lehet elektromos, üzemanyagcellás vagy plug-in hibrid, míg a fennmaradó 50 százaléknak hibrid járműnek kell lennie.
A legtöbb autógyártó, aki már eddig is hagyományos, „ketreces” ipari robotokat alkalmazott az alapvető összeszereléseknél, most a végső összeszerelési és befejező feladatokhoz is együttműködő alkalmazásokat szerel fel. A kettes szintű autóipari alkatrész-beszállítók, amelyek közül sokan kkv-k, lassabban automatizálják a folyamataikat, de ahogy a robotok egyre kisebbek, alkalmazkodóképesebbek, könnyebben programozhatók és kevésbé tőkeigényesek lesznek, várhatóan az ő körükben is felgyorsul a robotok telepítése.
Az IFR jelentésből kiderül, hogy 2021-ben 517.385 új ipari robotot telepítettek a világ gyáraiban, ami minden idők legmagasabb száma az iparban. A robotok telepítése 31 százalékkal nőtt az előző évhez képest, ami azt is jelenti, hogy a beüzemelt alkalmazások 22 százalékkal haladták meg a pandémiát megelőző, 2018-as robotinstallációk rekordszámát.
Gábor János, NEW technology