Tízmilliókat spórol a rekord dízelmotor: 53 százalék fölött a hőtani hatásfok
A történelem első olyan dízelmotorját, amelynek belső hőtani hatásfoka 53,09 százalékos, a kínai Weichai Power cég mutatta be, a Tianjinban zajló Belső égésű motorok Világkongresszusán. Az eseményen elhangzott: a csapat négy létfontosságú rendszer optimalizálására összpontosította erőfeszítéseit: az üzemanyag-ellátásra, a levegőbeáramlásra, az égésre és a súrlódáscsökkentésre.
A dízelüzemű belső égésű motor 127 évvel ezelőtti feltalálása óta mérnökök és tudósok hada próbált már javítani a szerkezet hőtani hatékonyságán, és már-már úgy tűnt, hogy a végső határnál vagyunk: a 46 százalék körüli eredménynél jobb nem igazán várható. Erre sikerült rácáfolni a Weichai Power új technológiájával, amivel a 2022-ben elért 51,09, majd 52,28 után nemrég meglett az 53,09 százalékos hatásfok. A teljesítményt a TÜV SÜD nemzetközileg elismert vizsgálószervezet, valamint a kínai belső égésű motorok vizsgálatára szakosodott China Automotive Technology & Research Center is elismerte – osztotta meg közleményben a cég.
A vállalat kutatócsoportja a két évvel ezelőtt elért sikerekre építve vágott bele egy több mint 500 napnyi koncentrált projektbe, mire sikerült elérni az új világrekordot. A csapat hatékonyan fejlesztette a nagy tágulással járó égést, a vegyes áramlású nyomás alá helyezést, a nagy hatékonyságú üzemanyag-befecskendezést és az alacsony ellenállású súrlódáscsökkentő technológiákat.
Ezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően apró, 0,1 százalékos előrelépésekkel sikerült haladni a teljesítményskálán. A kísérlet eredményeképpen a motor világviszonylatban is először lépte át az 53 százalékos hőteljesítmény-határt, ami kutatók szerint akkora szenzáció, mintha egy ember kilenc másodpercen belül futná le a 100 méteres távot. Rendben, de mindez mekkora változás a jelenleg használatban lévő dízelmotorok teljesítményéhez képest. A számok egészen megdöbbentőek.
A Weichai Power úgy számol, hogy ha minden dízelüzemű járműben sikerülne elérni a technológiájuknak köszönhető hőtani hatásfoknövelést, akkor az évente mintegy 31 millió tonna üzemanyag-megtakarítást és 97 millió tonna szén-dioxid-kibocsátás-csökkenést eredményezne. Mindez autóra vetítve: egy évi 250 ezer kilométert futó, nagy fogyasztású nehéz tehergépjármű akár 45 ezer liter gázolajat spórolhat a technológiával, ami az üzemeltetőnek – 2024. április 23-ai, magyar üzemanyagárral számolva – közel 30 millió forintos megtakarítást eredményezhet.
A csapat szerint ez a technikai áttörés nemcsak a közlekedésnek, hanem más iparágaknak, például az építőipari gépeknek, a mezőgazdasági berendezéseknek, a hajóknak és az energiatermelő berendezéseknek is hasznára válna.
Gábor János, NEW technology