Miért fontos a cégek számára a rendszergazdák munkája?
Kik a rendszergazdák? Miért fontos a munkájuk a cégek számára? Hogyan alapozható meg segítségükkel a stabil céges háttér? Mi a szerepük ebben? Mai írásunkban az ezeket a témákat vesszük górcső alá. Vágjunk is bele:
Kik pontosan a rendszergazdák?
A rendszergazdák olyan magasan képzett szakemberek, akik nagy informatikai tudással rendelkeznek. Munkájuk a legegyszerűbben megfogalmazva az informatikai rendszerek biztonságos működtetése. De mégis mit jelent ez? Bontsuk ki kicsit jobban ezt a témát:
Mivel foglalkoznak a rendszergazdák?
Ahogyan már írtuk a rendszergazdák, vagy ahogyan angolul hívják őket “sysadminok” fő feladata az informatikai hálózatok karbantartása, az informatikai rendszerek biztonságos működtetése. Ez egy komplex feladatkör, ami sok komponensre szétbontható.
A rendszergazda szolgáltatás főbb részei:
- az irányelvek meghatározása,
- a céges infrastruktúra megteremtése,
- az erőforrások optimalizációja,
- a céges eszközbeszerzés felügyelete,
- az irányelvek meghatározása,
- a szoftveres-hardveres beállítások elvégzése,
- az erőforrások optimalizálása,
- az adatmentések elkészítése,
- a frissítések elvégzése,
- a felhasználók és a belépési adatok, jelszavak kezelése,
- a technikai segítségnyújtás,
- valamint igény esetén az informatikai edukáció
Hogyan alakul egy rendszergazda átlagos napja?
Egy rendszergazda napja nem teljesen tervezhető. Az előre látható elvégzendő feladatok mellett ugyanis az adott napon felmerülő új, megoldandó ügyek töltik ki az idejüket.
Egy cégben minden egyes nap számtalan munkafolyamat megy végbe. A sok munkafolyamat pedig sok hibalehetőséget rejt magában.
Nézzünk pár példát a leggyakrabban előforduló hibákra:
- Elromlik egy olyan mindennapi használatra tervezett eszköz, mint pl egy nyomtató,
- Egy e-mail fiók nem szállítja le a leveleket,
- Egy munkavállaló elfejelt egy jelszót vagy kizárja magát egy fiókból,
- Vírusos lesz egy eszköz
És ezek csak a leggyakoribbak, számos további probléma is adódat.
Miért fontos a rendszergazda szolgáltatás egy cég számára?
A fentiekből láthatjuk, hogy a rendszergazdák sok mindennel foglalkoznak. De mégis miért olyan fontos ez a cégek számára? Emeljünk ki most pár dolgot a fenti listából:
A céges infrastruktúra kialakítása
Az infrastruktúra mindazon eszközök összessége, amik szükségesek valaminek, jelen kontextusban a cégek működéséhez.
Ennek a kialakítása magában foglalja a céges számítógéppark kialakítását, üzemeltetését és karbantartását. Ezek nélkül egy vállalkozás sem működhet. Arról nem is beszélve, hogy a megfelelő eszközök egyfelől hatékonyabbá teszik a munkavégzést, másfelől csökkenthetik a költségeket is.
Adatmentés, adatvédelem
A rendszergazda szolgáltatás egyik alappillére a megfelelő adatmentés. Enélkül legyen bármekkora is egy cég profitja, legyen bármennyire is sikeres az adott vállalkozás egyszerűen nem működhet biztonságosan.
Technikai support
Mindennapos ügynek számít egy cégben az, hogy a munkavállalóknak segítségre van szüksége egy eszköz vagy program működtetése kapcsán. Ha a szóban forgó vállalkozásnak nincs rendszergazdája ez egy komplex, sok fejtörést okozó dolog. Ha van akkor sokkal jobb helyzetben vannak, csak fel kell hívni az IT szakembert vagy csapatot, ők tudnak és fognak is segíteni.
Hogyan kell elképzelni egy cég és egy rendszergazda együttműködését?
A rendszergazdák és a cégek együttműködése két nagy csoportra bontható. Az első az, amikor egy induló cégről van szó, tehát úgymond nulláról indulunk, mindent a megbízott rendszergazda épít ki. A másik csoport az, amikor egy rendszergazda átvesz egy már régebb óta működő céget.
Mindkét csoport esetében úgy indul az együttműködés, hogy a szakember megismeri a vállalkozást, felméri annak az igényeit.
A második csoport esetében megnézi a korábban létrehozott rendszereket, megoldásokat is.
Az első csoport az egyszerűbb, hiszen a megfogalmazott igények után a rendszergazda dolga “csak annyi’, hogy a saját elgondolás szerint kialakít és megvalósít egy megoldást. A második csoport, amikor egy már meglévő rendszert kell átalakítani nehezebb ügy, de persze ez sem lehetetlen, sok példa van rá.
A rendszergazda-ügyfél együttműködés legfontosabb eleme az igények felmérése, a megfelelő információátadás, mert a rendszergazda csak ezek ismeretében, ezek mentén tud egy személyre szabott munkamodellel, egy működő, a célokat kielégítő IT megoldással előrukkolni.
Mit érdemes átgondolni a rendszergazda szolgáltatás kapcsán?
Cégvezetői oldalról érdemes a következőket átgondolni, amikor belekezdenénk egy együttműködésbe:
Vállalkozás mérete
Egy kisebb cég és egy nagyobb vállalkozás teljesen eltérő informatikai megoldásokért kiált.
Fontos, hogy olyan szolgáltatást keressünk, ami a cégünk méretéhez szabott.
Célok, igények
Fentebb már kiemeltük, hogy a rendszergazda sokat fog kérdezni, mert tudnia kell mindenről, aminek köze van a vállalkozás IT ügyeihez. És ez igaz a cég igényeire, elérni kívánt céljaira is, hiszen ezt össze kell hangolni az IT megoldásokkal. Érdemes ezekre a kérdésekre alaposan felkészülni, hogy a megbízott szakember pontos diagnózist tudjon felállítani, ami alapján kidolgozza majd a szükséges megoldást.
Összegzés
Az írás elején feltett kérdésre: Miért fontos a rendszergazdák munkája a cégek számára? úgy érezzük, hogy kielégítő választ adott cikkünk.
Ha céged számára éppen rendszergazdát keresel vedd fel velünk a kapcsolatot: