Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Ez több mint jó, ez már optimális

Új szolgáltatással bővültek az ENGEL által nyújtott szakmai támogatások

Nemes Csongor alkalma­zástechnikai mérnök

Egy dinamikus és versenyalapú környezetben a fo­lyamatos fejlődés elengedhetetlen a vállalkozások sikeréhez. A gyártásoptimalizálás a műanyagiparban is egy állandó folyamat, amelynek során az értékte­remtő folyamatok fejleszthető pontjait azonosítják és valósítják meg a hatékonyság növelése, a költsé­gek csökkentése és a minőség javítása érdekében. Az ENGEL-nél mindezt már dedikált szolgáltatási kör segíti, aminek működéséről Nemes Csongor alkalma­zástechnikai mérnököt kérdeztük.

Mennyire jó géptulajdonosok a magyar cégek?

- Hirdetés -

A nagyon elhanyagolt gépparktól a nagyon gondo­san karbantartott berendezésekig mindent láttunk már. Általánosságban elmondható, hogy a multinacionális cégeknek több lehetőségük van a gépek állapotának megőrzésére, mint a hazai tulajdonú kkv-knak, már csak azért is, mert rendelkeznek erre dedikált munkatársakkal. Most viszont, hogy kevesebb új gépet vásárol az ipar, a mi munkánk minden szegmensben megnövekedett, hiszen a meglévő gépparkból kell minél többet kihozni.

Milyen tipikus meghibásodások fordulnak elő a gépeknél a normál használatban?

Beszélhetünk alkalmi meghibásodásokról, ami jelent­het szoftverhibát vagy a hidraulikus, illetve elektromos gépegységek mechanikai meghibásodását. Ezeket nem lehet előre jelezni, de léteznek kopóalkatrészek is, ame­lyek élettartama – főleg a fröccsegységben található plasztifikáló henger, a csiga, a csigacsúcs stb. eseté­ben – előre jelezhető, így meghibásodásuk kivédhető. A Magyarországon 2023-ban indult alkalmazástechno­lógia egyik feladata éppen az, hogy ezekben a kérdések­ben is támogassa az ügyfeleket.

A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy csak akkor jeleznek az ügyfelek, ha már megtörtént a baj, előzetesen a folyamatok közösen történő ellenőrzése nem, vagy csak nagyon ritkán valósul meg. Az alkalmazástechnikai pozíció létrehozásának egyik fő indoka éppen az volt, hogy még azelőtt tudjunk segíteni, mielőtt megtörténik a baj.

 Milyen konstrukcióban érhető el az alkalmazástechnológia szolgáltatás?

Amikor a munkám az értékesítést támogatja, akkor a választott technológiától függően engem is bevonnak ennek tisztázásába. A gép üzembe helyezése után egyna­pos alkalmazástechnológiai támogatást tartok az ügyfél telephelyén, néhány hónap elteltével pedig én keresem fel az ügyfelet és nézem meg a gépet működés közben. Ez is egy teljesen ingyenes szolgáltatás, és egy ilyen láto­gatás alkalmával mutathatom meg pl. több funkció elő­nyét és használatát, amik eleve benne voltak a gépükben. De ilyenkor mutathatom meg az időközben kifejlesztett újdonságokat, és javaslatokat is tehetek az optimális működtetésre. Mindez azt célozza, hogy maximális ter­melékenységet érhessen el az ügyfél.

Vannak ezenkívül az alkalmazástechnológiának fizetős szolgáltatásai is, amik rendszerint akkor kerülnek elő, ha az ügyfél problémát észlel; reklamációt kap, túl magas selejtarányt gyárt, vagy egyéb látható hibát észlel a ter­méken. Ha gépoldalról akarja megnézni a folyamatot, akkor megkeresi az alkalmazástechnológust, és együtt tekintjük át a gép működését. Néhány alapkérdéssel oly­kor távolról is sikerült orvosolni a problémát, de ha ez nem sikerül, akkor következik a helyszíni munka napidíjas konstrukcióban. A távoli segítségnyújtás sikeressége ter­mészetesen nagyban függ attól, hogy az ügyfél mennyire járatos a fröccsöntésben.

Mik a fő kihívások a hibakeresésben?

Ahány fröccsöntött termék, annyi technológia. Próbálom globálisan nézni a dolgokat, és nem csak a gép­oldalra fókuszálni, hiszen sokszor szembesülök azzal, hogy a gépet hibáztatják a termék minősége miatt, mert a lehető legegyszerűbb a gépi paramétereket módosítani; csak néhány gombnyomás és máris van látszata a kieső darab minőségén a beavatkozásnak. Ha a gépoldali hibát ki tudjuk zárni, akkor érdemes átnézni minden perifé­riát – környezeti változások, szárító, temperáló, szerszám, szerszámfűtés, a beszállított anyag sarzs ingadozása stb. –, amiben szintén segítek az ügyfeleknek. Nincs célszámunk arra, hogy mennyi hibát kell megoldanom távolról, csak az számít, hogy a gép értéket teremtsen az ügyfeleknek.

Milyen egyéb szolgáltatásokkal segíti az ügyfeleket az alkalmazástechnológia?

A letelepített új gépek esetében a rutinlátogatás során a gépekben található 50 órás próbalicenceket is bemu­tatom az ügyfél gyártási körülményeire vonatkoztatva. Az ENGEL ugyanis kifejlesztett néhány szoftvert, amik képesek a gyártást optimalizálni, szabályozni, illetve fel­ügyelni. A szoftverek az IQ (intelligent Quality) termék­család részei.

Az IQ Melt Control az adagolási sebességet optimalizálja, az IQ Hold Control pedig az optimális utánnyomási idő meghatározásában segít. Az IQ Weight Control szabályzó szoftver a termék tömegét, ezáltal annak minőségét tartja állandó értéken. Az IQ Clamp control a záróerő-optimalizálást, illetve szabályozást végzi. Az IQ Flow control az integrált temperálók és az E-Flomo (Engel Flow Monitoring System) együttesével a szerszámtemperá­lást szabályozza és energiát takarít meg. Az IQ Process Observer már egy felügyeleti szoftver, ami több száz paramétert figyel a háttérben, és szűri, illetve kategori­zálja, majd megjeleníti a számunkra legrelevánsabbakat, amik a termék minőségére hatással lehetnek. 50 óra elég sok, ez idő alatt az ügyfél megtapasztalhatja, hogy az IQ termékek segítségével csökkenthető az energiafelhasználás, redukálható a selejtszám, idő takarítható meg, javítható a gyártási minőség, illetve az IQ termékek megoldást jelenthetnek a munkaerőhiányra is. Ezen tapasztalatok nyomán az ügyfél pedig eldöntheti, hogy megvásárolja-e az adott szoftvereket.

Forrás: ENGEL

Felgyorsult a világ, és újabbnál újabb technológiák, műszaki megoldások látnak napvilágot. Az ügyfelek a napi feladataik és problémáik mellett nem mindig tudnak lépést tartani az újdonságokkal. Itt jön képbe az alkalmazástechnika, aminek keretein belül az ügyfe­leket segíteni tudom a gépekkel érkező új fejlesztések megértésében, használhatóságában és a gyártási körül­ményekbe illeszthetőségében. A hagyományos techno­lógiák beállításán, optimalizálásán túl olyan különleges technológiákat is beállítok az ügyfél telephelyén, mint például a MuCell (nitrogénnel dúsított fröccsöntés), illetve a LIM (folyékony szilikon fröccsöntés) eljárások.

Energiatakarékossági célokból hányan szeretnék optimali­zálni a fröccsöntés folyamatát?

Egészen két évvel ezelőttig senkit sem érdekelt a terme­lési folyamat ezen vetülete. Ha sikerült legyártani az alkat­részt, annak mindenki örült, és nem akart továbblépni. Ma viszont más a helyzet. Egy terméket le lehet gyártani jól is, de optimálisan is, így egyre többen nézik meg, hogy mit tudnak még kihozni a gépeikből akár az energiatakarékos­ság, akár a ciklusidők terén. Az automatizálás célja pedig szinte minden esetben a szakképzett munkaerő hiányának orvoslása, de ezzel nem az alkalmazástechnológiát, hanem globálisan az ENGEL-t keresik meg az ügyfelek.

ENGEL

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

NEW technology