A CATL új alváza akár 120 km/h-s frontális ütközésnek is ellenáll
Az elektromosjármű-ipar új korszakba léphet a CATL Bedrock Chassis-szal, amit az óév végén mutattak be ultrabiztonságos alvázként. Az innovatív szerkezet a vállalat állítása szerint a világon az első EV-alváz, ami anélkül képes ellenállni egy akár 120 km/h-s frontális ütközésnek is, hogy az akkumulátorcellák kigyulladnának. Ez az innováció nemcsak a biztonsági követelményeket írhatja át, hanem az elektromos autók fejlesztésének teljes paradigmáját is megreformálhatja.
A Bedrock Chassis középpontjában a Cell-to-Chassis technológia áll, ami közvetlenül az alvázba ágyazza az akkumulátorcellákat. Ez lehetővé teszi, hogy az alváz és az akkumulátor osztozzon a szerkezeti funkciókon, így együttesen az ütközés energiájának 85 százalékát nyeljék el, szemben a hagyományos alvázak 60 százalékos teljesítményével.
A CATL-féle Bedrock Chassis a világ első „kétszeresen extrém biztonsági tesztjének” keretében dupla akkora ütközést bírt ki, mint amit a C-NCAP szabvány esetében használnak. Amíg a frontális ütközési teszt 56 km/h-s sebességgel történik, a Bedrock Chassis 120 km/h-nál is megőrizte az épségét.
Az alváz ugyancsak átesett egy még szigorúbb teszten, a frontális oszlopütközési próbán, ami az élettelen tárgyakkal, például villanyoszlopokkal és fákkal történő ütközést modellezi. Ilyen esetben a nyomás az alváz egy egységnyi területén 21-szerese az 56 km/h-s szabványos tesztnek. A CATL a teszten bizonyította, hogy az új alváza képes ellenállni ilyen elképesztő terheléseknek is.
Ezért szuperbiztonságos a CATL új alváza
A Bedrock Chassis fejlesztése során a szerkezeti és anyagtechnológiai innovációk három kulcsfontosságú áttörést eredményeztek – írja a gyártó. Az egyik a háromdimenziós biomimetikus teknőspáncél-szerkezet, ami az energiatároló egység és a védelmi keret integrációját biztosítja, míg a másik a repülőgép-hordozó szintű energiaelnyelő szerkezet, ami fokozatosan lassítja az ütközést, minimalizálva az utastérre gyakorolt hatást.
Az alváz szupermerevségéről a tengeralattjáró-iparban használt, 2000 MPa szakítószilárdságú acél, valamint 600 MPa szilárdságú repülésipari alumínium gondoskodik. Emellett az újonnan kifejlesztett NP technológia és energiaelnyelő szigetelő fólia a világ legbiztonságosabb akkumulátorcelláit eredményezték.
A Bedrock Chassis nemcsak a biztonság területén állíthat fel új mércét, hanem a testre szabhatóság és az intelligencia terén is. Az alváz három kulcstulajdonsága—belső integráció, az alváz és a karosszéria szétválasztása, valamint a külső nyitottság—újragondolja a járműfejlesztés folyamatait. A Bedrock Chassis architektúrája lehetővé teszi a járműkonstrukciók rugalmas konfigurációját, ezáltal a fejlesztési idő jelentősen csökkenhet, az átlagos 36 hónapról mindössze 12-18 hónapra. Az első gyártó, amely alkalmazza a Bedrock Chassist, az AVATR lesz. A CATL-lal kötött megállapodásuk együttesen hozhatja el az elektromos járművek biztonságának és minőségének új korszakát.
Gábor János, NEW technology