Barion Pixel

CES 2025: akkumulátorral és hidrogénnel is működik az első hibrid légi taxi

A dél-koreai Sambo Motors Group a Las Vegas-i elektronikai kiállításon mutatta be a világ első hibrid meghajtású légi taxiját, a HAM III-2-t. Ez az innovatív jármű egyedülálló módon kombinálja a hidrogén-üzemanyagcellákat és az akkumulátorokat, ezzel új mércét állít fel a városi légi közlekedés jövőjére nézve – állapítja meg az Interesting Engineering.

A HAM III-2 az elődjéhez, a HAM III-1-hez képest lényegesen nagyobb és technológiailag fejlettebb. A szárnyfesztávolsága kilenc, a magassága 4,5 méter, míg az össztömege 850 kilogramm. A kétszemélyes légi taxi a gyártó szerint elsősorban katonai és kereskedelmi célokra, illetve futárszolgáltatásra lesz alkalmas, de hosszútávon városi taxiként és városok közötti gyors közlekedési eszközként is működhet.

Felszállás akkumulátorral, repülés hidrogénnel

- Hirdetés -

A légi taxi egyik legkiemelkedőbb újdonsága a hibrid meghajtás: a vertikális felszállást teljes egészében akkumulátorok biztosítják (ami csendesebb és környezetkímélőbb indulást tesz lehetővé), majd amint a jármű eléri a repülési magasságot, átvált hidrogén- üzemanyagcellákra, ezzel csökkentve az akkumulátorok terhelését.

A HAM III-2 négy horizontális propellerrel biztosítja a fel- és leszállást, valamint két hátsó propellerrel gondoskodik a haladásról. Az eVTOL maximális sebessége 180 km/h, a hatótávolsága 100 kilométer, a repülési ideje pedig közel 40 perc egy feltöltéssel, így kifejezetten rövidtávú ingázásra alkalmas.

Tesztelés alatt az első hibrid légi taxi

A Sambo Motors 2025 elején, az Egyesült Államokban kezdi meg a HAM III-2 kiterjedt tesztprogramját. A hidrogén-üzemanyagcellákkal kapcsolatos kísérleteket sivatagos terület felett végzik, hogy különböző időjárási körülmények között is bizonyítsák a jármű teljesítőképességét. Az olyan alapvető manőverek, mint a felszállás, süllyedés és fordulás kulcsfontosságúak lesznek a biztonsági szempontok ellenőrzése szempontjából.

Ez a lehetőség azért is fontos a cégnek, mert Dél-Koreában egyelőre nincs kiforrott és bevezetett szabályozás a hidrogén-üzemanyagcellás repülésekhez. A Sambo Motors abban bízik, hogy az amerikai tesztek sikerével hozzájárulhat a hazai jogi keretek kialakításához is.

Az első éles repülésre ugyan még várni kell, de a cég azt tervezi, hogy 2025 végéig eléri ezt a mérföldkövet, így közelebb kerül a kereskedelmi forgalomba állításhoz.

A HAM III-2 nemcsak technológiai innovációival, hanem gyakorlati megoldásaival is kitűnik a piacon. A hidrogénmeghajtás integrálásától idővel a hatótávolság növekedését és az öntömeg csökkenését reméli, hogy még hatékonyabb közlekedési alternatívát kínáljon.

Gábor János, NEW technology

⇓ HALLGASD TE IS A NEWtechtalk PODCASTOT!!! ⇓

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology