Barion Pixel

Akkumulátoros vonatokkal óriási összegeket lehet megspórolni

A Siemens Mobility számításai szerint az akkumulátoros bimodális szerelvények bevetésével Nagy-Britannia vasúti hálózata 35 év alatt 3,5 milliárd fontot (1.610 milliárd forintot) takaríthat meg, és 12 millió tonna szén-dioxid-kibocsátástól kímélheti meg a környezetet. Az új szerelvények felsővezetékről kapnának áramot az elektrifikált szakaszokon, míg a nem elektrifikált részeken akkumulátorról üzemelhetnének. Ez azt jelenti, hogy a vágányhálózat kisebb szakaszainak vagy bizonyos állomásoknak lenne csupán szükségük felsővezetékre, így a dízelüzemű szerelvények lecserélése lényegesen gyorsabb lehetne a teljes hálózat villamosításához képest, de a Siemens Mobility saját fejlesztésű sínvégi töltőállomásaival (RCC) a felsővezeték telepítése is gyorsabban kivitelezhető.

„Nagy-Britanniának soha többé nem kellene dízelüzemű személyvonatokat vásárolnia. Az akkumulátoros szerelvényeink, amelyeket a yorkshire-i Goole-ban található új gyárunkban szerelnénk össze, képesek lennének helyettesíteni Nagy-Britannia elöregedett dízelüzemű vonatait anélkül, hogy a következő néhány évben több száz kilométernyi pályát kellene teljes mértékben villamosítani” – jelentette ki Sambit Banerjee, a cég Egyesült Királyságban és Írországban működő divíziójának ügyvezető igazgatója. „A Perth-től Penzance-ig tartó útvonalakon az utasok már a 2030-as évek elején tiszta, környezetbarát akkumulátoros vonatokkal utazhatnának.”

A Siemens Mobility alapos modellezést végzett fejlett vonatteljesítmény-szimulációs szoftver segítségével, és összehasonlította az akkumulátoros bimodális szerelvények használatát a dízel- vagy részben dízelüzemű szerelvényekkel. Az eredmények azt mutatják, hogy a Siemens Mobility akkumulátoros bimodális szerelvényeinek használatához a pálya csupán 20-30 százalékát kellene villamosítani.

- Hirdetés -

A lítium-titán-oxid akkumulátortechnológiát alkalmazó szerelvények akkumulátorait 20 perc alatt fel lehet tölteni teljes kapacitásra, de nemcsak az állomáson várakozás, hanem az elektrifikált szakaszokon haladás közben is. A vállalat megvizsgálta az országon átívelő útvonalakat, és meghatározott stratégiai pontokat azonosított, ahová a Siemens Mobility RCC-i által táplált, szakaszos felsővezetéket lehetne telepíteni, lehetővé téve az akkumulátorok feltöltését. Ezek kiépítése csupán 18 hónapot venne igénybe, ami nagyságrendekkel gyorsabb tempó a hagyományos villamosítási eljárásokhoz képest. Azokat a teljes hálózaton ki kellene építeni, és ez kb. hét évig tartana.

Az új megközelítés a Chiltern, GWR, Northern, ScotRail, TPE, TfW és az East-West Rail által használt vasútvonalakon összesen 3,5 milliárd fontot takaríthat meg Nagy-Britannia vasútjainak 35 év alatt, ahhoz képest, amennyibe a dízel-akkumulátoros „tri-mode” szerelvények használata kerülne. A megvalósítás támogatná a kormány azon célját is, hogy 2040-ig megszűnjenek a kizárólag dízelüzemű vonatok a brit vonalakon, ami 12 millió tonnával csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást, ugyancsak 35 év alatt.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

NEW technology