Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Az Audi a szerszámgyártásban teljesen átállt az additív gyártásra

Fotó: AUDI AG

Az Audi és az EOS közötti partneri kapcsolat új mérföldkőhöz érkezett, amikor a német autógyártó teljes mértékben áttért az additív gyártásra az egyes szerszámszegmensek esetében. A folyamathoz az EOS M 400 rendszert alkalmazzák – írja közleményében az EOS.

Az EOS technológiájával történő additív gyártással négy szerszám 12 szegmensének melegalakításához használják. Az elképzelések szerint ez a szám a jövőben növekedni fog. Az Audi az EOS M 400 rendszerrel gyártott szerszámokat a présüzemben használja a karosszériaelemek gyártásához, többek között az Audi A4 modellhez. A járműgyártó vállalat tervei szerint az elektromos autók esetében is alkalmazni fogják e technológiát.

A szerszámszegmens additív gyártással történő előállítása fontos mérföldkő, amely rávilágít a 3D nyomtatás minőségére és megbízhatóságára, valamint az ilyen módszer által kínált tervezési szabadságra. Az EOS és az Audi együttműködése 2016-ban kezdődött, s azóta a két vállalat szakemberei folyamatosan dolgoznak az additív gyártás hatékonyabbá tételén, ez idő alatt a német autógyártó ideális alkalmazást hozott létre a sorozatgyártású járművek terén. A 3D nyomtatott szerszámokkal már több százezer alkatrészt gyártottak le és építették be a megfelelő modellekbe.

Amikor a hagyományos gyártási módszer eléri a határát

Markus Glasser, az EOS EMEA régió alelnöke ekképpen vélekedett: „A példák azt mutatják, hogy a 3D nyomtatás az Audinál a gyártás szerves részévé vált. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy az additív gyártás segítségével készült szerszámszegmenseknél kizárólag az EOS ipari nyomtatóját használtuk. Az Audi olyan partnerünk, amellyel együttműködve továbbra is előmozdíthatjuk a technológia alkalmazását az autógyártásban – ami számunkra kulcsfontosságú iparág.”

Fotó: AUDI AG

Az ingolstadti üzemben teljes szerszámokat állítanak elő, amelyek mérete elérheti akár az 5×3 métert. Az egyes additív módon gyártott szerszámszegmensek viszont 400 mm hosszúak és 120 kg súlyúak is lehetnek. A méret és összetettség miatt nem ritka a 20 napot is elérő gyártási idő, ezért az alkalmazott EOS M 400 3D nyomtatórendszer megbízhatósága és minősége döntő tényezőt jelent. A 3D nyomtatás lehetővé teszi, hogy a szerszámszegmenseken belül rendkívül összetett, az adott alkatrészre konfigurált hűtőcsatornákat hozzanak létre. Ez kontúros, egyenletesebb hűtést biztosít, ami lehetővé teszi a ciklusidő rövidítését kiváló minőség mellett – ez lényeges pont a tényleges járműalkatrész sorozatgyártása szempontjából.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology