Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Az ipar 4.0 a dolgozók szállításával kezdődik – az innováció, ahol a környezet a nevető harmadik

Magyar startup nyerte el a Minőség-Innováció 2024 díjat, fenntartható dolgozói szállításért díjazták a magyar fejlesztést

Sűrű hónapja lesz májusban a PetTrack Zrt. leányvállalataként létrejött MyBusDirect Zrt. vezetőségének, mivel 22-23.-án Bangkokban, majd 28-án Budapesten hivatalosak a Minőség-Innováció 2024 nemzetközi és nemzeti pályázat díjkiosztójára. Nemcsak meghívottként, hanem díjazottként is részt vesznek az eseményen, hiszen a verseny során egyértelművé vált, hogy a kisvállalati kategóriában – mikro- és startup vállalkozások között – ez a magyar cég kiemelkedett a mezőnyből és gyakorlatilag kihívó nélkül maradt az 56 országból érkező több száz nevező között.

Két érdek között egy szoftver

A 2021-ben alapított MyBusDirect Zrt. a 2017 óta a dolgozói személyszállításhoz kapcsolódó járműkövető adatszolgáltatást végző anyacégből nőtt ki. Létrejöttét az indokolta, hogy egyfelől a munkavállalóikat autóbuszokkal szállíttató cégek a szállítási költségek racionalizálását, a szolgáltatók pedig bevételeik növelését, a járatok optimalizálását szerették volna elérni. A két érdek pedig a MyBusDirect Zrt. szoftverében találkozott.

- Hirdetés -

A 2024 eleje óta működő, független, auditált rendszer alapkoncepciója hasonlít a telekocsi-rendszerre, csak itt nem magánszemélyek, hanem ipari parkok, vállalatok ültetik be a járművekbe “utasaikat”. Az ötlet a PetTrack Zrt. egyik személyszállítással foglalkozó ügyfelétől származik, aki rájött, hogy vállalati szinten jelentős megtakarítás érhető el, ha a munkaadók nem külön-külön buszokon utaztatják dolgozóikat, hanem az azonos útvonalon közlekedőket egy járművel szállíttatják munkahelyükre és vissza. Ezek a buszjáratok ülőhelyet és komfortot biztosítanak, valamint mentesítik az utasaikat a tömegközlekedés okozta stressztől.

Feladatra szabott cég

Demeter Józsefet, a PetTrack Zrt. vezérigazgatóját kérték fel a feladatra, aki a vállalat élén nem csupán a személyszállítási szektorra vonatkozóan széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a járműkövetési megoldások és szoftverek fejlesztésében és azok üzemeltetésében.

Igényekből pedig nem volt hiány… A vállalatok elvárása értelemszerűen egy átlátható, adott esetben a cégek közötti költségmegosztásra is alkalmas rendszer volt, ami a dolgozók belépőkártyájával kompatibilis és ahonnan adott esetben még a KSH adatszolgáltatáshoz is kinyerhetők a szükséges adatok. Demeter József szerint jelenleg mintegy 80 féle belépőkártya olvasására alkalmas a havidíjas rendszerben igénybe vehető szoftver, de azt, hogy pontosan ki utazik az adott passal, a GDPR okán csak az érintett munkaadó tudhatja, ott is csak az, aki rendelkezik HR jogosultsággal.

Költségcsökkentés és háztól-házig kényelem

Mivel az adatok valós időben nyomon követhetők, mindkét fél (a vállalatok és a személyszállító szolgáltató is) láthatja a buszok kihasználtságát, ami lehetővé teszi a hétvégi munkák, illetve túlórák tervezhetőségét. Mindezek azt eredményezik, hogy a személyszállító társaságok és a megrendelő vállalatok is optimalizálhatják költségeiket, ez pedig különösen az ünnepi időszakokban, nyári leállások idején vagy a túlórák és hétvégi munkavégzések idején jelenthet komolyabb költségmegtakarítást a lecsökkent vagy éppen a megnövekedett utasszám figyelembe vételével. Az előzetes jelzések alapján ezekre az intervallumokra optimalizált útvonallal és menetrenddel készülhetnek a szolgáltatók, amivel megint csak költségcsökkenést érhetnek el, és persze, a környezet is jól jár, hiszen csak olyan és annyi járat indul útnak, ami feltétlenül szükséges a munkavállalók célba juttatásához – összegzi az innováció előnyeit Demeter József.

De a rendszer számos kényelmi szolgáltatást is biztosít az utazó közönségnek: pl. az applikációban elérhető a menetrend, a dolgozó a “helyet foglalhat” a számára legkényelmesebb járatra. Sőt, bármilyen futurisztikusan is hangzik, még értesítést is küld a platform a munkavállalónak, hogy ideje indulnia, mert mindjárt megérkezik a busz!

A MyBusDirect egyik legnagyobb pozitívuma kétségtelenül, hogy messzemenően figyelembe veszi a felek érdekeit. A rendszerbe integrált utastájékoztató platform használatával csökkenthető a HR-re irányuló nyomás és a belső jegykezelő segítségével az információáramlás is ötödik sebességbe kapcsolható.

Jó példa erre az Érdi AVL Hungary Kft., amelynek munkavállalói a helyi vasútállomásról a cégközpontba közlekedő buszjáratokra a foglaltsági adatok függvényében alakítják utazásaikat, azaz az általuk választott buszjárathoz leginkább illeszkedő vonattal utaznak a városba illetve hazafelé.

Trükközés kizárva!

A megrendelő vállalatok – és ezt a tapasztalat mondatja Demeter Józseffel – nagyra értékelik ezt a megoldást, mivel a korábbiaknál jóval átláthatóbb partneri kapcsolatot teremt a munkáltató és a személyszállítási szolgáltató között. A MyBusDirect kizárja a trükközés lehetőségét az utasszámmal, a jármű típussal, a szolgáltatásba bevont járművek számával, a járathosszokkal, a valósidejű nyomokövethetőség ugyanis mindent azonnal láthatóvá tesz. Ezáltal a munkáltatók reális képet kapnak arról, hogy dolgozói járataik üzemeltetése milyen mértékben teljesíti a saját belső célkitűzéseiket (KPI-jaikat). A rendszer további előnye, hogy nemcsak a cégek, de az egyes vállalatok részlegei közötti költségmegosztásra is képes.

A szoftverből kinyert információk segítségével az ESG Scoope 3 szerinti adatszogláltatási igény is kielégíthető a pontosan mért, egzakt értékekkel. A folyamatos monitorozási lehetőségnek, valamit a valósidejű adatfeldolgozásnak köszönhetően mindkét félnek lehetősége van a járatokat optimalizálni és adott esetben a változásokról a munkavállalókat az applikáción keresztül egyszerűen és gyorsan tájékoztatni.

A transzparencia fontos kulcsszó ebben az esetben, mert ez a nyomonkövethetőség biztosítja azt, hogy mindenki – a vállalatvezetőtől az éjszakás portásig – megkapjon minden olyan információt, ami a munkájához szükséges. Ezzel magyarázható, hogy a rendszerbe kapcsolt cégeknél kevesebb a panasz a szállítással kapcsolatban és a vállalaton belül is javul a munkavállalói elégedettség.

A legnagyobb nyertes a környezet

Az ipari parkok cégei költségeik lefaragása révén, a személyszállító társaságok pedig tervezhetőbb, nagyobb bevételt hozó, folyamatos megrendelés állományuk miatt nyernek az ügyön. Az viszont vitathatatlan, hogy a win-win helyzet legnagyobb nyertese mégiscsak a környezet. Azzal ugyanis, hogy ugyanazon az útvonalon nem két, félig üres (vagy félig teli – ez megítélés kérdése) autóbusz közlekedik, jelentős üzemanyag megtakarítás érhető el és nem mellékesen, ezáltal a járművek élettartama is növelhető. Az így megspórolt pénzből pedig modernebb, környezetbarátabb, jobb kibocsátási értékekkel rendelkező autóbuszok állíthatók forgalomba.

A negyedik ipari forradalom egy kisebb karbon lábnyommal kezdődik

Nagyon hiszek a fenntartható környezetben – zárja mondandóját Demeter József, az anyavállalat vezérigazgatója, akinek a MyBusDirect a szerelemprojektje – ezért már a szolgáltatásaink továbbfejlesztésén gondolkodunk. Célunk, hogy az AUDI mintájára, a ma még autóval munkába járók is a dolgozói járatokat válasszák, mivel még egy kis fogyasztású autó is 4-6 litert éget el, ezzel szemben az autóbusz utasonkénti fajlagos fogyasztása nem éri el az 1 litert. Talán nem kell különösebben magyarázni, hogy ezzel jelentős energiamegtakarítás érhető el és karbonlábnyomunk mérete is zsugorodhat. Nem véletlenül választottuk a MyBusDirect Zrt. szlogenjének, hogy “Az ipar 4.0 a dolgozók szállításával kezdődik.”

MyBusDirect Zrt.

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology