Célegyenesben az újrafelhasználható hiperszonikus repülőgép
Az amerikai Hermeus bemutatta új, nagy sebességű, pilóta nélküli, sugárhajtású repülőgépét, a Quarterhorse Mk1-et. A startup szerint ez a jármű az első nagy lépés a hosszú távú cél, vagyis az első olyan, légköri felhasználásra készült gép felé, amivel többször is lehet repülni, a hangsebesség ötszörösével. A Quarterhorse Mk1 lesz az első Hermeus gyártmány, ami a levegőbe emelkedik. A nagy sebességű fel- és leszálló teszteket a tervek szerint 2024 végén hajtják végre a kaliforniai Edwards légitámaszponton.
Mk 1 is our second fully-integrated vehicle built in just the past year. This rate of iteration highlights the new standard Hermeus has set for the pace of aircraft development: One aircraft per year.
Each aircraft in the Quarterhorse program progressively increases in… pic.twitter.com/InDaTOKZND
— Hermeus (@hermeuscorp) March 28, 2024
A március végén bemutatott Mk1 a Quarterhorse második változata (a földi tesztelésre készült Mk0 után). Az új, nagy sebességű, újrafelhasználás igényével készült tesztplatform már az a konstrukció, amivel az atlantai cég 2026-ig szeretné elérni a hiperszonikus repülést.
„Ezt a repülőgépet szó szerint a semmiből terveztük és építettük meg, 204 nehéz nap alatt, pedig a szabvány ebben a műfajban kb. 1400 nap, vagyis úgy 3,5 év” – dicsekedett AJ Piplica alapító-vezérigazgató az X-en.
A cég végső soron kétféle hiperszonikus repülőgépet szeretne építeni a kísérleti Quarterhorse hiperszonikus technológiájával: egy többfeladatú drónt, Darkhorse néven, amit kifejezetten védelmi célokra szán, és egy utasszállító repülőgépet, a Halcyont, ami a beszámolók szerint hihetetlenül rövid idő, mindössze 90 perc alatt tenné meg a New York és London közötti távolságot.
Piplica úgy gondolja, a Quarterhorse következő, Pratt & Whitney F100-as hajtóművel rendelkező, Mk2-es változata már jövőre ott tarthat, hogy meghaladja a Mach 2,5 (több mint 3000 km/h) sebességet.
Gábor János, Okosipar.hu