Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Csapágyfelújítás – A növekvő trend

Hannes Leopoldseder,
az Ipari Szolgáltatások Központjának igazgatója
Steyr, Ausztria

Egyre több gyártó veszi igénybe a csapágyfelújítási szolgáltatásokat, amelyek jelentősen hozzájárulnak a fenntarthatósággal és a körforgásos gazdasággal kapcsolatos célkitűzéseik eléréséhez. Ez a trend a felújított csapágyak iránti kereslet növekedését vonja maga után.

A felújított csapágyak iránti kereslet folyamatosan növekszik. Kezdetben a felújítást főként az alacsonyabb költségek és a rövidebb átfutási idők miatt választották. Ma azonban a fenntarthatósággal és a körforgásos gazdasággal kapcsolatos célkitűzések is hozzájárulnak a kereslethez.

- Hirdetés -

Az SKF világszerte működő több mint 15 csapágyfelújító központjának egyike az ausztriai Steyrben található SKF Ipari Szolgáltatások Központja. A központ igazgatója, Hannes Leopoldseder rámutatott arra, hogy a csapágyak felújítása nem újkeletű eljárás; a nehéziparban ez már 25 éve bevett gyakorlat.

„Egyes iparágakban az a tendencia, hogy a fenntarthatóság fokozása és a körkörösség kialakítása érdekében a többieknél nagyobb mértékben alkalmazzák a csapágyfelújítást” – nyilatkozta Hannes Leopoldseder. „Ez azonban szinte minden esetben azoknál a gyártóknál vagy üzemeltetőknél tapasztalható, akiknél a fenntarthatósági célkitűzések már eleve napirenden vannak, jobban elfogadják a csapágyfelújítás koncepcióját, és a leggyorsabban cselekszenek.

„Ezeknél a vállalatoknál azt tapasztaljuk, hogy új kapcsolattartókkal találkozunk” – mondta el Hannes Leopoldseder. „Nemcsak a vevők és a mérnökök tekintetében, hanem a fenntarthatóságért felelős szakembereket illetően is. Az ő esetükben a teljesítménymutatók (KPI-k) nem feltétlenül pénzügyiek, hanem szorosan kapcsolódnak a vállalat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez és a körforgásos gazdaság bevezetéséhez.”

Új központ Svédország északi részén

Ezt a tendenciát szem előtt tartva 2020-ban az SKF megalapította az első Körforgásos Gazdasági Központját a svédországi Göteborgban. Ez egy helyi szervezeti egység, amely körforgásos megoldásokat biztosít vevői számára. A központ szolgáltatásai iránti kereslet mindössze két év alatt a négyszeresére nőtt, és 2022 áprilisában a vállalat letette egy új központ alapköveit az észak-svédországi Kirunában.

Hannes Leopoldseder szerint ahhoz, hogy egy vállalat az új termék megvásárlása helyett a felújítást válassza, gyakran szemléletváltásra van szükség. „Úgy látom, hogy a vállalatok fenntarthatósági okokból fordulnak egyre inkább a felújított csapágyak felé” – mondta. „A felújítási folyamatban óriási lehetőségek rejlenek.”

A globális és nemzeti döntéshozó testületek egyre több szabványt vezetnek be a gyártók fenntarthatóságának fokozására, és ez felgyorsítja a felújított csapágyak használatát. Hannes Leopoldseder azonban úgy gondolja, hogy ezt a váltást közös elhatározással kellene végrehajtani, nemcsak a szabványok miatt, hanem a vevők fenntarthatóbb lehetőségek iránti igényének kielégítése érdekében is.

„Egyre gyakoribb, hogy a vevők nemcsak azt veszik figyelembe, hogy egy terméket fenntartható módon gyártottak-e, hanem azt is, hogy a termék életciklusa végén van-e fenntartható módja az ártalmatlanításnak, és hogy az alkatrészek újrafelhasználhatók-e.” – magyarázta az igazgató. „Ez elvezet majd bennünket a vásárláson, gyártáson és fogyasztáson alapuló lineáris gazdaságból a csökkentésen, újrafelhasználáson és újrahasznosításon alapuló körforgásos gazdasághoz.”

Turbinacsapágyak felújítása

A szélenergia-ipar az egyik legújabb olyan iparág, amely a felújítást részesíti előnyben – jelen esetben a turbinacsapágyak felújítását.

„Mivel a fenntarthatóság náluk központi helyen áll, így érthető a szélenergia-termelők szemléletváltása” – mondta Hannes Leopoldseder. „Bár az iparág évek óta használ felújított alkatrészeket – például az elektronikai alkatrészek és a fémlemezek esetében -, a felújított csapágyak használata messze elmaradt ezek mögött. „A szélturbinák fejlődtek, megnőtt a méretük és az élettartamuk, és most további karbantartáson esnek át” – mondta – „ezért a csapágyfelújítás megvalósíthatóbbá vált.”

A nehézipar a trend motorja

A csapágyfelújítást a kezdetekben a hagyományosan magas CO2-kibocsátással működő gyártók alkalmazták, hiszen a kibocsátás-csökkentés kapcsán rájuk nehezedett a legnagyobb nyomás.

ÚGY LÁTOM, HOGY A VÁLLALATOK FENNTARTHATÓSÁGI OKOKBÓL FORDULNAK EGYRE INKÁBB A FELÚJÍTOTT CSAPÁGYAK FELÉ. A FELÚJÍTÁSI FOLYAMATBAN ÓRIÁSI LEHETŐSÉGEK REJLENEK.

„Azt hihetnénk, hogy ezek a gyártók a nagy megtakarításokat keresik, de a nehéziparban – például a bányászat, valamint a fémipar és a cementgyártás területén – minden kisebb megtakarítás is számít” – mondta Hannes Leopoldseder, majd felidézett néhány sikertörténetet az acéliparból.

Az SKF több mint 10 éve dolgozott együtt az egyik acélgyártóval, melynek során a folyamatos öntőművekben használt alkatrészek közül több mint 39 000 csapágyat újítottak fel – magyarázta. A csapágyfelújításnak köszönhetően a vállalat CO2-kibocsátása évenként több mint 65 tonnával csökkent és a berendezés egyszer sem hibásodott meg a csapágyak miatt, ugyanakkor a folyamatos öntőművi csapágyakkal kapcsolatos éves költségek átlagosan mintegy 500 000 USA dollárral csökkentek.

Egy másik acélipari vállalat a harmadára akarta csökkenteni CO2-kibocsátását. Megvizsgálta a kiemelkedően magas kibocsátással működő berendezéseket is – például a nagyolvasztó kemencéket -, de arra összpontosított, hogy mindenhol, ahol csak lehet, csökkentse a kibocsátást.

A vállalat lemeznyújtó hengersorán évente körülbelül 2000 csapágycserét kell elvégezni. Ezek felének felújításával évente 10 tonna acélt és mintegy 62 000 kWh energiát takarítanak meg, valamint kiküszöbölnek közel 30 tonna CO2-kibocsátást.

Eszköz a kibocsátás-megtakarítás kiszámításához

Az ilyen típusú megtakarítások eléréséhez a felújítást be kell építeni a karbantartási gyakorlatokba. Az SKF emellett házon belül kifejlesztett egy ú.n. kiküszöbölt kibocsátás kalkulátort is, amely megmutatja, hogy mennyi CO2-kibocsátást lehet megtakarítani azzal, ha új csapágyak vásárlása helyett a csapágyfelújítási szolgáltatásokat vesszük igénybe. A csapágyfelújítási szolgáltatások választása átlagosan 90 százalékkal csökkenti a CO2-kibocsátást. Azonban a karbantartási gyakorlatok esetében létfontosságú a csapágyfelújítás optimális időpontjának meghatározása is.

„A csapágy elhasználódásának a mértéke nem lehet túl nagy” – tette hozzá Hannes Leopoldseder. „Ha egyszer egy bizonyos mértéket meghaladóan károsodott, már nem lehet felújítani. A felújítást akkor kell elvégezni, amikor az elhasználódás mértéke még lehetővé teszi, hogy a csapágy a felújítást követően olyan legyen, mintha új lenne. Itt az időzítés kritikus szerepet játszik. Ha az ember túl hamar dönt a felújítás mellett, elpazarolja a még kihasználható élettartamot. Ha túl sokáig hagyja, és a csapágy túlzó mértékben károsodik, az eredeti terméket le kell selejtezni. A fenntarthatóság maximalizálásának trükkje az, hogy a csapágyat az optimális időben kell felújítani.”
Hannes Leopoldseder úgy látja, hogy az optimális időzítéshez a felújítást ötvözni kell az állapotfelügyelettel és a mesterséges intelligenciával.

„Már ezen az úton járunk” – mondta. „Egy cellulóz- és papírgyárban a nagy átmérőjű csapágyak olyan érzékelőket tartalmaznak, amelyek 700 folyamatpontot felügyelnek. A hibákat még azelőtt észlelik, hogy azok kárt okoznának, és jelzik, hogy pontosan mikor kell elvégezni a felújítást.”

Hannes Leopoldseder szerint a jövőre nézve az autóipart kellene példának tekinteni. „Ha egy teherautó motorja meghibásodik, a vásárlók felújított motort vásárolnak, anélkül, hogy a minőséggel vagy az újszerű állapottal kapcsolatban kérdéseik lennének. Ezek nem a saját felújított motorjaik, hanem különböző – akár a világ más részéről származó – járművek alkatrészeiből épített motorok.”

„Jelenleg a vevők saját csapágyait újítjuk fel, és a felújítás után visszaküldjük nekik” – folytatta Hannes Leopoldseder. „Ha a felújított csapágyak olyan „termékek” lennének, mint a teherautó-motorok, akkor a költségek potenciálisan alacsonyabbak lennének, és a rövid átfutási idő – a felújítás egyik legfontosabb eredeti mozgatórugója – ténylegesen elérhető lenne.”

A CO2-kibocsátás csökkentése

A 600 kilogramm össztömegű csapágyak felújítása és újrafelhasználása az új csapágyak vásárlásához képest egy tonnával csökkentheti a CO2-kibocsátást, és akár 90 százalékkal mérsékelheti a gyártó szénlábnyomát.

Fenntarthatósági szempontból itt nem csak a felújításról és újrahasznosításról van szó, hanem a szükséges gyártási folyamatok csökkentéséről is. Míg egy új csapágy gyártása 100 folyamatot foglal magában, a felújítás mindössze 10 folyamatot vesz igénybe.

Forrás: SKF
Növekvő globális csapágyfelújítás

2022 áprilisában az SKF megkezdte a második Körforgásos Gazdasági Központjának építését a svédországi Kirunában. A Központ az észak-svédországi bányászati, acélipari, vasúti és papíripari vevőket szolgálja majd ki. Az új központ létrehozására az okot a felújított csapágyak iránti növekvő kereslet szolgáltatta.

Az SKF első Körforgásos Gazdasági Központja 2020-ban nyílt meg a svédországi Göteborgban. A koncepció alapja egy évente 13 000 csapágy felújítására alkalmas, vevőközeli helyi szervezeti egység, amely lehetővé teszi a körforgásos megoldásokat. Itt nem csupán a csapágyak felújítására összpontosítanak, hanem központi helyen áll a csapágyegységek és csapágyházak felújítása, valamint a tömítések és a kenésgazdálkodás is. Az értékesítés két év alatt megnégyszereződött, a kereslet pedig tovább növekszik.

„A csapágyfelújító központok átfogó szolgáltatást kínálnak a vevők számára, ahol számszerűsítik a környezetvédelem szempontjából fontos zöld értékeket, például az energiafogyasztás, a kenőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás terén elért csökkenést, valamint a gazdasági szempontból fontos értékeket, például a termelésnövekedést és a költségek csökkenését.

Ma az SKF világszerte több mint 15 csapágyfelújító központtal rendelkezik.

Információ a saját CO2-kibocsátás csökkenéséről

Mivel a beszállítók kiválasztása során egyre több vevő veszi figyelembe a környezeti lábnyomot, az SKF Csapágyfelújítási szolgáltatásokhoz az SKF biztosítja a termék műszaki vizsgálati jelentését, a CO2-kibocsátás csökkenésére vonatkozó dokumentációt, valamint az új csapágyakéval gyakorlatilag megegyező jótállást.

Az SKF kifejlesztett egy Kiküszöbölt kibocsátás kalkulátort is. Ez egy olyan alkalmazás, melynek használatával könnyedén kimutatható, hogy mennyivel sikerült csökkenteni a CO2– kibocsátást azáltal, hogy az új csapágyak megvásárlása helyett a csapágyfelújítási szolgáltatást vettük igénybe. A csapágyfelújítási szolgáltatások választása átlagosan 90 százalékkal csökkenti a CO2-kibocsátást. Továbbá, amikor a vevők az SKF csapágyfelújítási szolgáltatások mellett döntenek, és elküldik az alkatrészeket az SKF-nek,  igényelhetik a dokumentációt, amely megmutatja, hogyan járulnak hozzá a körforgásos gazdasághoz.

SKF

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology