A Samson Agro és a Vredestein Tyres együttműködése, hígtrágyahordó tartálykocsi innovatív abroncstesztje
A Samson Agro és az Apollo Tyres mélyreható gumiabroncs-tesztet végzett Viborg területén Dániában, hogy feltérképezzenek olyan módszereket, amelyek hatékonyabbá teszik a szervestrágya-felhasználását és kezelését. Ez az együttműködésen alapuló teszt a hígtrágyahordó tartálykocsikhoz való öt különböző méretű Vredestein abroncsot vizsgált, és azoknak az üzemanyag-fogyasztásra, a talajtömörítésre és az általános teljesítményre gyakorolt hatását értékelte a szántóföldi és közúti útviszonyok között.
A tesztet egy Puma 260 CVX típusú traktorral és a Samson PG II Genesis tandemtengelyes hígtrágyahordó tartálykocsival végezték. A tesztelt abroncsok:
- Vredestein Flotation Trac 650/55 R26.5
- Vredestein Flotation Trac 750/60 R30.5 (referenciaabroncs)
- Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5
- Vredestein Flotation Trac 800/60 R32
- Vredestein Flotation Trac 800/60 R38
Az abroncsátmérő hatása
A szántóföldön elért eredmények azt mutatják, hogy a kisebb Vredestein abroncsról a nagyobbra való áttérés jelentős javulást eredményez, jelentősen javítja az üzemanyag-hatékonyságot és csökkenti a talajtömörítést. A referenciaabroncshoz képest a legnagyobb gumiabronccsal akár 14%-os üzemanyag-megtakarítást is sikerült elérni. A legkisebb abroncsról a legnagyobbra váltáskor a kerékmegcsúszás jelentősen – akár 30%-kal – csökkent, bár az előnyök a nagyobb méreteknél kiegyenlített értékeket mutattak. A nagyobb gumiabroncs nagyobb futófelülete egyenletesebben osztja el a gumiabroncs terhelését a talajon, ami 1,0 bar alatti talajnyomást eredményez, csökkentve a talajtömörítést, így védve a földet.
VF vagy nem VF?
A VF technológia alkalmazásával további üzemanyag-megtakarítás érhető el a szántóföldön, így a gumiabroncs rugalmasan alkalmazkodik a változó terhelésekhez és terepviszonyokhoz. A Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5 gumiabroncs akár 8%-os üzemanyag-megtakarítást is eredményezhet az azonos méretű, nem VF referenciaabroncsokhoz képest.
A jelentős közúti közlekedéssel járó műveletek esetében a teszt kis eltéréseket mutatott az üzemanyag-felhasználásban, azonban a tesztek során a leggazdaságosabbnak a Vredestein Flotation Optimall VF abroncs bizonyult.
A guminyomás szabályozásának és a meghajtás előnyei
A teszt rámutatott továbbá a központi gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer (CTIS) újabb előnyeire is, mivel az az optimális abroncsteljesítmény érdekében a nyomást a terepmunkának és a közúti szállításnak megfelelően állítja be. Ez a funkció nemcsak a talaj védelmét javítja, hanem jelentősen, akár 10%-kal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Emellett a meghajtott kerekű hígtrágyahordó tartálykocsi jelentősen, akár 16%-kal csökkentette a nyomvonalmélységet, és csökkentette a talajtömörítést.
Az eredmények tehát szemléltetik, hogy milyen fontos a megfelelő gumiabroncs kiválasztása. A VF technológia, a kerékmeghajtás és az abroncsnyomás-szabályozó rendszerek tovább optimalizálják a gumiabroncs teljesítményét. A kis átmérőjű abroncsok akkor lehetnek előnyös választás, ha sokat szállítanak közúton, míg a nagy átmérőjű abroncsok a szántóföldön vagy a rövid közúti szállításnál a legelőnyösebbek. Ezek a megoldások egyértelmű előnyöket kínálnak mind a költséghatékonyság, mind a fenntarthatóság szempontjából. Segítik a gazdálkodókat és a vállalkozókat a gép teljesítményének maximalizálásában és a talajtömörítés elkerülésében, így értékes mezőgazdasági területeket őrizhetnek meg.
További műszaki információ és teljesítményadat a november 26-29. között Herningben megrendezett dán mezőgazdaságigép-kiállításon, az Agromek 2024-en érhető el. A Vredestein Tyrest megtalálja itt: F terem | 5052-es kiállító, és SAMSON AGROLIZE A/S: G terem | 5750-es kiállító.
Apollo Tyres