Egy új brit konzorcium, benne az ASDA-val, 6,6 millió font (2,9 milliárd forint) kormányzati támogatást kapott arra, hogy folytassa logisztikai ágazatba szánt innovációját, egy hidrogén-meghajtású, önvezető nehéz tehergépjármű fejlesztését. A glasgow-i Hydrogen Vehicle Systems vezetésével két különböző, négyes fokozatú, tehát nagymértékben önvezető prototípust építenek. Vezetőülés kapásból már csak az egyikben lesz, míg a másik felett távoli irányítóközpontból is át lehet majd venni az irányítást – osztotta meg a The Engineer.
Jawad Khursheed vezérigazgató azt nyilatkozta, hogy a közlekedés forradalmasítása áll az innovációik fókuszában, ezért megépítik „a világ első önvezető, hidrogénüzemű nehéz tehergépkocsiját”. A Hub2hub projekt logisztikai megoldásokra szánt járműve az ASDA üzletlánc reprezentatív jelentőségű eszköze lehet, mint megnövelt biztonságú, üzemanyag-takarékos, autonóm fejlesztés.
Az ASDA eredetileg egy Leeds központú brit szupermarketlánc, aminek jelenleg is több mint 600 üzlete, illetve 145 ezer alkalmazottja van. Sokáig a második volt, ma már a harmadik legnagyobb hálózat a szigetországban, és nemcsak hétköznapi árucikkek forgalmazásával, hanem termékek bérgyártásával és virtuális mobilhálózat üzemeltetésével is foglalkozik. Számos telephelye, illetve technológiai lehetőségei miatt lehet érdekes számára az önvezető, hidrogén-üzemű árufuvarozás.
Az önvezető szoftvert az a Bristol’s Fusion Processing biztosítja, amelynek CAVStar szoftvere kombinálja a vizuális rendszereket, a mesterséges intelligenciát és az útvonaltervezést. Ez a platform egyébként a teljes automatizálást is lehetővé teszi, de az önvezetés bármikor kiváltható fedélzeti vagy távvezérléssel. A vezetőfülkében tartózkodó személynek elvileg már csak akkor kell beavatkozni, ha a teherautó közel került a célállomásához.
Jim Hutchinson, a Fusion Processing vezetője saját elemzésekre hivatkozva közölte: az autonóm járműtechnológiáknak először a haszongépjárművek és az árufuvarozás piacán lesz keresnivalójuk. Ez a szegmens remek lehetőségeket tartogat a CAVstar automatizált meghajtórendszer fejlett verziója, valamint a negyedik szintű autonóm vezetés és a teleoperáció kombinálása számára, ugyanis a rendszer biztonságosabb, hatékonyabb működést tesz lehetővé.
Jövőre már élesben tesztelhetik
Az első, már végfelhasználói igényekre koncentráló tesztelésre várhatóan 2024-ben kerül sor, a konzorciumi partner ASDA közreműködésével. Az új járművektől a logisztikai szektor hatékonyságának növelése mellett azt remélik, hogy felgyorsíthatják a nehézgépjárművek karbonmentesítését, és csökkenthetik a közúti árufuvarozás ma még nagyon jelentős szénlábnyomát.
„A flottánk emissziójának csökkentése fontos részét képezi a nettó zéró felé mozdulás stratégiájának, ezért szívesen megvizsgálunk minden innovatív technológiát, így például az autonóm tehergépjárművek vontatóegységeit is, amelyek valódi változást jelenthetnek a karbonlábnyomunkon” – mondta Sean Clifton, az ASDA vezető flottamenedzsere. „Az ehhez hasonló projekteken továbbra is együtt fogunk dolgozni a hasonló gondolkodású partnereinkkel, hogy együtt csökkentsük a környezetre gyakorolt hatásunkat.”
Gábor János, NEW technology