Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Indul az első transzatlanti utasszállító, 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal

Fotó: Virgin Atlantic

Repülési engedélyt kapott a világ legelső olyan transzatlanti utasszállító repülőgépe, ami 100 százalékban fenntartható üzemanyagot (SAF) használva repül Londonból New Yorkba.

A járat, ami egyébként egy Boeing 787 Dreamliner, a londoni Heathrow-ról indul és a New York-i JFK reptérre érkezik 2023. november 28-án. Az üzemeltető a Virgin Atlantic, amely frissen szerezte be a repülési engedélyt a brit légügyi hatóságtól – számol be a The Engineer. Az oldal tudósítása szerint a jóváhagyást részletes műszaki vizsgálat előzte meg: átnézték a tervezett repülés különböző aspektusait, így a földi teszteket és a speciális Trent 1000-es hajtóművet, valamint elemezték a SAF összetételét is.

A fontos fenntarthatósági mérföldkövet jelentő repülés egy konzorcium széleskörű együttműködésében valósul meg: részt vesz benne a brit közlekedési minisztérium, a Boeing, a Rolls-Royce és például a BP. A célja pedig a hagyományos repülőgép-üzemanyag alternatívájának bemutatása.

- Hirdetés -

A Virgin Atlantic tavaly decemberben kapott egymillió font (kb. 436 millió forint) kormányzati támogatást a brit közlekedési minisztériumtól, hogy megvalósítsa az első transzatlanti repülést 100 százalékban SAF-üzemű repülőgéppel. A most beszerzett engedély megnyitja az utat a vállalat számára, hogy kérelmeket nyújtson be az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatóságához, az Ír Légügyi Hatósághoz és a Transport Canada-hoz is, hogy a járat áthaladhasson az Egyesült Államok, Írország és Kanada légterén.

A SAF nem kőolajalapú, megújuló forrásokból származó üzemanyag, ami a kerozin helyettesítésére vagy kerozinnal történő vegyítésre alkalmas. A SAF ma még csak 50 százalékban keverhető hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaggal anélkül, hogy a motorban bármiféle módosítást kellene végrehajtani. Az előállítására számos eljárás létezik: készülhet algákból, hidrogénalapú hulladékból szintetizált üzemanyagokból vagy közvetlenül szén-dioxid megkötéséből. Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága szerint a kerozin teljes kiváltása esetén a SAF a hagyományos fosszilis repülőgép-üzemanyaghoz képest több mint 70 százalékkal csökkentheti a repülőgépek életciklusa során keletkező szén-dioxid-kibocsátást.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology