Kutatás indult az elektronika és az autó karosszériaelemeinek kombinálására
Az autók minden generációval egyre nehezebbek lesznek, és ez a tendencia egyre inkább az energiafogyasztás rovására megy – állapították meg a Fraunhofer-kutatási projekt munkatársai, akik azt a cél tűzték ki maguk elé, hogy elérik ennek ellenkezőjét. Ötletük lényege, hogy az elektronikus alkatrészeket a jármű mechanikus könnyűszerkezeteibe integrálják, amiből az elektromos járművek különösen jól profitálnának – számolt be az eeNews.
A hőre lágyuló szendvicsszerkezetű FRP könnyűszerkezetes járműszerkezeti elemek a lehető legalacsonyabb járműtömeget, ezáltal csökkentett energiafogyasztást vagy nagyobb hatótávolságot garantálhatnának. Ez az alapgondolata a Fraunhofer IMWS kutatócsoportjának és ipari partnereiknek, akik az „InThElekt” K+F projektben mérnökök és tudósok bevonásával szeretnék megvalósítani az elképzelést.
Ezeknek a polimer könnyűszerkezeteknek a kialakítása komoly kihívást jelent, ha csatlakoztatott elektronikus alkatrészekkel szeretnék kombinálni őket, hiszen fontos akadályt kell leküzdeni hozzá. A hőre lágyuló technológiával előállított tartószerkezetek hővezető képessége alacsonyabb, mint a hagyományos fém tartószerkezeteké – mivel ez negatív hatással lehet az elektronika megbízhatóságára is, koncepciókat kell találni a hővezető képesség optimalizálására.
A közös projektben tizenkét partner – a Fraunhofer IMWS mellett például a Volkswagen, a Robert Bosch GmbH és az ElringKlinger AG autóipari beszállító cégek, illetve számos kutatóintézet és mérnöki vállalat – keres hatékony technológiát a hőre lágyuló szálkompozitokon alapuló integrált járműszerkezeti elemek nagyüzemi gyártására, igen: adaptált elektronikai alkatrészekkel.
A jövő e-járműveiben az innovatív könnyűszerkezetes műanyagtechnológia és az elektronikus alkatrészek integrálására szolgáló új technológiák kölcsönhatása nagyon hangsúlyos.
A projekt átfogó célja a globális felmelegedésre gyakorolt hatás csökkentése az alkalmazott anyagok, technológiák és építési módszerek terén. A kisebb járműtömegnek javítania kell a vezetési teljesítményt, valamint jobbnak kell lennie újrahasznosíthatóság és csökkentett gyártási ráfordítások tekintetében is. A fejlesztők különösen a modern műanyag alapú könnyűszerkezetek és az elektronikus rendszerek közötti kapcsolódási pontokra koncentrálnak – osztotta meg közleményben az ElringKlinger szakértője, egyben a közös projekt koordinátora, Matthias Biegerl.
A Fraunhofer IMWS a szakértelmével járul hozzá a munkához. „A műanyag alapú könnyűszerkezetek új, optimalizált hővezetéssel és hűtéssel rendelkező elektronikai rendszerkoncepciókat igényelnek. Ehhez a technológiai gyártási folyamatok és az alkalmazási feltételek, a mikroszerkezet és az anyagtulajdonságok, valamint az ezektől függő funkcionális tulajdonságok közötti kapcsolat elemzése szükséges” – mondta Sandy Klengel, a Fraunhofer IMWS „Anyagok és elektronikai alkatrészek” üzletágának helyettes vezetője.
Gábor János, NEW technology