Sorozatgyártásba került az első személyzet nélküli helikopter
A maga műfajában világelső R550X közel 550 kilogramm teherrel képes repülni, három órán át, akár 240 km/h-s végsebességgel. A VTOL-t a Rotor Technologies fejlesztette ki, és most azt is bejelentette, hogy sorozatgyártásba küldi. Mint írják, jelenleg ez a legnagyobb személyzet nélküli civil helikopter a piacon.
Az amerikai gyártó a korábban megépített Robinson R44-es platformra találta ki a legénységet, így pilóta személyes jelenlétét sem igénylő helikoptert, ami változatos időjárási körülmények között és napszakokban, korlátozott látási viszonyok mellett tud üzemelni – autonóm képességekkel. A sorozatgyártásba került modell repülésre kész konstrukcióban, illetve küldetésspecifikusan, vagyis bizonyos hasznos terheknek megfelelően személyre szabható formában érkezik.
A Rotor szoftverei döntő szerepet játszanak a helikopterbalesetek gyakori okainak elkerülésében, köztük a nem megfelelő meteorológiai körülmények közé vagy légörvénybe repülést, a villanyvezetéknek és -oszlopnak ütközést, esetleg más lehetőségeket, amelyek miatt egy humán pilóta elveszítheti az irányítást a VTOL felett. Ennek egyik alapja a cég emberi felügyelet mellett, de autonóm módon működő Cloudpilot rendszere. Ezzel lényegében 24 órás rendelkezésre állási idő is elérhető, miközben a személyzet nélküli repülés megkétszerezi a szállítható hasznos teher tömegét. A nagy hatótávolságú VTOL a legtöbb szempontból magasabb minőségű szolgáltatásokat ígér a jelenleg piacon lévő drónoknál és eVTOL-oknál.
Igaz, nem elektromos járműről van szó, a benne lévő Lycoming IO motort alacsony oktánszámú, ún. 100LL üzemanyag hajtja. A tervezők persze nem elégednek meg ennyivel: a jövőben szeretnék teljesen fenntartható üzemanyagra átállítani a modellt, hogy közelebb kerüljenek a nettó zéró kibocsátáshoz.
Gábor János, NEW technology