Ha egymillió elektromos járműről (EV-ről) akár csak egy órán át táplálnák a villamosenergia-hálózatokat, az annyi áram fejlesztésével lenne egyenértékű, amennyit 5.500 szárazföldi szélerőmű termel meg, ugyanennyi idő alatt.
Sosem volt annyira aktuális kérdés a villamosenergia okosabb (ezáltal gazdaságosabb) elosztása, mint az európai energiaválság idején. Az évek óta rebesgetett, néhány megacégnél már működő koncepcióként is megjelent vehicle-to-grid (V2G) technológiával egyensúlyba hozható az EV-kben tárolt pillanatnyi töltés, illetve a hálózatok energiaszintje, ami anélkül enyhíthetné a várható ellátási zavarokat, hogy bármelyik fél hiányt szenvedne. Erre a következtetésre jutott az angol Octopus Energy Group és az Egyesült Királyság áramellátásáért felelős National Grid ESO (nagyjából: az ottani MVM), miután tesztelték is a közösen kidolgozott technológiát.
A The Engineer szerint rögtön az Egyensúly Mechanizmus névre keresztelt vezérlőközpontban, az ESO elsődleges, valós idejű energiaelosztó szentélyében próbálták ki a megoldást. Az egész világ számára áttörő jelentőségű lehet az eredmény, szóval érdemes odafigyelni a britek próbálkozására, mert ez a legelső alkalom, amikor EV-k és az ESO ellátórendszere között igyekeztek egyensúlyt teremteni.
A két cég tesztek egész sorát zavarta le 2022 augusztusában: az Octopus folyamatosan töltötte és merítette húsz, hálózatra kapcsolt elektromos személyautó akkumulátorait, és ezzel a kísérletben résztvevő fogyasztók, illetve az EV-k között sikeres egyensúlyt teremtett.
MEGHALLGATTAD MÁR? A módszerről jócskán az előtt beszéltünk a NEWtechtalk-ban a Siemens Smart Infrastructure üzletágvezetőjével, hogy az angolok kísérletezni kezdtek volna. Balasa Levente működő okosváros koncepciót mutat be ebben az epizódban:
Claire Miller, az Octopus Electric Vehicles technológiai és innovációs igazgatója közleményben jelezte: a V2G technológiát Angliában először sikerült sikeresen tesztelni. Ezzel azt is bebizonyították, hogy a megoldás képes támogatni a jövő zöldenergia-elképzeléseit és egyensúlyba hozni az EV-kben tárolt, valamint a fogyasztók által felvett energiát.
A rendszer azért lenne elképesztően üdvös, mert az egyre nagyobb számban megjelenő EV-k őrületes energiakapacitást hordoznak, amit okosabban is fel lehetne használni, hiszen jó részük naphosszat pihen egy parkolóban vagy egy garázsban, arra várva, hogy a tulajdonosa elinduljon a munkába, vagy éppen végezzen vele, esetleg befejezze a vásárlást. Mindeközben hálózatra lehetne kapcsolni őket, hogy például eltárolják a napelemes épületek termelte energiát, amit most mindenki nyakló nélkül ömleszt a szolgáltatók hálózatába, hogy aztán azok visszajuttassák ugyanoda. A régen nem gazdaságos és feleslegesen pazarló rendszer helyett egyensúlyba is kerülhetne a valós idejű energiafelhasználás és az EV-kben tárolt töltés. A hétköznapi ésszel nehezen feldolgozható technológiáról végre nyilvánosan bebizonyosodott, hogy nemcsak elméleti szinten vagy eldugott céges laborokban működik, ráadásul nem koncepcióautókkal, hanem ma is forgalomban lévő járművekkel sikerült igazolni.
Ha a bevezetőben írt szélturbinás összehasonlítás nem lenne elég meggyőző, beszéljenek a pénztárcák – az Octopus ugyanis kiszámolta, hogy mi történne, ha az ESO-val közösen bizonyított eljárást országos szinten és egy teljes éven át üzemeltetnék. Kiderült, hogy az EV-k ez idő alatt 62 millió font (kb. 31,2 milliárd forint) profitot termelnének, miközben minden egyes felhasználó 840 font (közel 400 ezer forint) megtakarítást érne el. Az otthoni fogyasztásod a közelében sincs ennek az összegnek, ugye?
Az Octopus úgy véli, hogy a V2G technológia grandiózus lépés lenne a nettó zéró emisszió és afelé, hogy még a rendszerre nem kapcsolódó emberek is a töredékét fizessék a mostani villanyszámláiknak. A sikeres teszt arra sarkallta a National Grid ESO-t, hogy hivatalosan is felkérje az ipari szereplőket a V2G-nek megfelelő egyensúlyi mechanizmus kifejlesztésére és telepítésére.
Gábor János, NEW technology