Tűz, baleset, sztrájk, adásvétel: TOP5 ellátásilánc-zavar a repülőgépiparban
A repülőgépipar egyike azon iparágaknak, amelyeknek az ellátási láncaiban a legnagyobb valószínűséggel keletkeznek különböző zavarok, derül ki a Resilinc globális kockázatfigyelő platformjának jelentéséből. A több millió forrásból származó adatokat szemlézve az Inbound Logistics csokorba gyűjtötte az öt legtöbb fejtörést okozó kihívást.
#1 Tűz, robbanás, vizsgálat, vis maior
A gyárakban, raktárakban, és más üzemekben keletkező tüzek és robbanások, valamint az ilyen esetek tisztázására lefolytatott vizsgálatok és vis maiorok a repülőgépiparban a legnagyobb zavarok okozói. Ez a trend immár fél évtizede töretlen, holott néhány egyszerű biztonsági intézkedés foganatosítása megváltoztathatná a Resilinc adatainak összképét. Ilyen intézkedés lehet például a tűzoltó készülékek készletezése és az alkalmazottak képzése. Az eredmény kézzelfogható: garantáltan csökkenő tűzesetszám valamennyi létesítményben.
#2 Sztrájk, elbocsátás: ugrás a „munkaügyi zavarok” terén
2023-ban a repülőgépiparban körülbelül 887 munkaügyi zavart regisztráltak, ami 66 százalékos növekedés az előző évben nyilvántartotthoz képest. Ezek között vállalati, telephelyi, szakszervezeti és országos sztrájkok, valamint elbocsátások, munkabeszüntetések, tiltakozások szerepelnek. A munkaügyi zavarok gyűjtőnéven emlegetett jelenségek a globális szállítás minden formáját illetően különösen nagy problémát és kihívást jelentenek.
#3 Fúziók és felvásárlások
Bár a különböző cégek, vállalatok összeolvadása, valamint a felvásárlások alapvetően pozitívan formálhatják az iparágat, jobb technológiákhoz és rugalmasabb vállalatokhoz vezethetnek, vitathatatlan előnyeik mellett hátrányokkal is bírnak. A különböző helyekről származó adatok, a beszállítók és különféle rendszerek egyesítése időbe telik, ami kihívások elé állíthatja az ágazatot.
#4 Üzleteladás
Az elmúlt évben több mint 800 alkalommal jelentkezett üzleteladási zavar a repülőgépiparban. A problémás adásvételek között akadt gyár- és üzemeladás, eszköz- és leányvállalat-értékesítés, valamint márka-, illetve portfólió eladás. A #3 pontban foglaltakhoz hasonlóan az üzleti eladások is próbára tehetik az ellátási lánc rugalmasságát, valamint az üzleti eladások megnövekedett biztonsági fenyegetéseket és késedelmeket is okozhatnak, miközben eszközök és információk gazdát cserélnek.
#5 Üzemzavar
Az üzemzavarok közt jegyzik az üzemi vagy raktári baleseteket, bezárásokat és ideiglenes leállásokat. Ezeknek számos oka lehet, beleértve az iparági növekedést is, azonban aláhúzandó, hogy még a legapróbb késések és leállások is jelentős problémákat okozhatnak az ellátási lánc egészére nézve.
Vörös István, NEW technology