Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Zéró emissziós megatruck született

- Hirdetés -

220 tonnát nyom, de mennyi a szén? Semennyi! Megépítették a világ első olyan, bányászatban használt óriás teherautóját, ami száz százalékban környezetbarát – a bányászattal ellentétben, de ezt most hagyjuk, hiszen hatalmas a jármű és az eredmény is!

Az Anglo American Plc mintegy 70 millió dolláros befektetéssel érte el, hogy megalkossa ezt a zöld hidrogén-üzemű szörnyeteget, ami 220 tonnás önsúlyán túl 290 tonna ércet képes szállítani anélkül, hogy bármiféle káros anyagot bocsátana ki – állította a cég a Hindustan Times Auto-nak. Tony O’Neill technológiai igazgató szerint sikerült messze túlszárnyalni az ipar legvadabb álmait is, és ha a fentebb írtak igazak, nem nagyon tudunk vitatkozni vele. A cég nagyon időben válaszolt a befektetők elvárásaira – ellentétben riválisaival, a Glencore-ral és a Rio Tinto Grouppal – hiszen 2040-re tűzte ki célul, hogy a nyílt fejtésű ércbányáiban működő monstre járművek karbonlábnyomát 80 százalékkal csökkenti. 2022-t írunk, és máris kész a prototípus, úgyhogy a teljesítmény több mint szép.

A cég emissziójának legnagyobb részét (nem túl váratlan) módon a teherautók teszik ki – indokolta a méregdrága fejlesztést Natascha Viljoen ügyvezető igazgató, hangsúlyozva, hogy az új jármű lett a cég NuGen programjának zászlóvivője, és először a dél-afrikai Mogalakwenában működő bányájukban kezdik el használni. A Mokopane városa mellett található nyílt színi fejtő a legnagyobb ilyen típusú platinakitermelő helyszín a világon; közel 30 éve működik, és száz százalékban az Anglo birtokolja. Nem véletlen, hogy éppen itt vetik be: a cég évente több százezer uncia nemesfémet termel ki ezen a helyen.

A csodaszámba menő gépszörnyeteg tulajdonképpen egy átalakított Komatsu 930E, ami eleve lehengerlő dimenziókkal rendelkezik: 15,6 méter hosszú, 9,2 méter széles és közel 7,4 méter magas. Nagyon bevált konstrukció, mert 1995-ben jelentették be, és a 290 tonna teherbírású változat is kész volt már 1996-ra. A hatalmas méretek hatalmas fogyasztással járnak: az Anglo dél-afrikai bányájában szolgáló 40 hasonló jármű évente összesen egymillió liter gázolajat zabál fel – írja az IEEE Spectrum. A pazarlásnak hamar véget vethet az új technológia, ami nyolc darab, egyenként száz kilowattos hidrogénüzemanyag-cellával és egy 1,2 megawattos akkumulátorcsomaggal nullára redukálja a behemót karbonkibocsátását.

Az Anglo azt tervezi, hogy nemcsak Mogalakwenában, hanem a glóbuszon lévő összes bányájában lecseréli a dízel üzemű, összesen kb. 400 példányos teherautó-flottát.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology