A Brit Királyi Légierő egyik bázisán, a dél-angliai Cotswold Repülőtéren helyezték üzembe a kontinens legelső olyan föld-levegő hidrogéntöltő rendszerét, amivel teljesül a repülésben sokáig lehetetlennek hitt alacsony karbonkibocsátású vágyálom. Az infrastruktúrát az angol-amerikai ZeroAvia építette ki, a szigetország közlekedési minisztériumának ZEFI-programja (Zero Emission Flight Infrastructure) segítségével – mutat rá a The Engineer.
A cég nem mellékesen együttműködik a stratégiai befektetőként megjelenő Shell-lel is: az olajtársaság két kereskedelmi célú üzemanyag-töltőállomást tervez számukra, igaz, ezeket egyelőre a kaliforniai kutatási központjukban fogják működtetni, majd ha beválnak, nyilván átköltözhetnek a gyakorlatba is.
A ZeroAvia közölte: mindkét fentebb írt projekt a légi jármű és a földi hidrogénhasználat összekapcsolásának lehetőségeit, valamint a közúti teherfuvarozás opcióit kutatja. A vállalat már most is több hidrogéntöltő járművet üzemeltet a Cotswoldon és az amerikai Hollister-ben, így lényegében bizonyította, hogy a repterek képesek hidrogénbázisként működni és biztosítani a továbbszállítást földi műveletek számára.
Arnab Chatterjee infrastruktúrafejlesztésért felelős vezető fontos mérföldkőnek nevezte a bejelentéseket, majd levezette, hogy a hidrogén-elektronikus repülés lehet a légi közlekedés klímaváltozásra gyakorolt hatásának egyetlen praktikus, holisztikus, „ökológiailag vonzó” alternatívája.
A ZeroAvia két Dornier-228-as repülőgép platformjára épített ZA600 hidrogén-elektronikus meghajtású motor tesztelését kezdi meg az angliai reptéren, még idén nyáron. Ezzel lényegében megismétli ugyanazt a munkát, amit az Egyesült Államokban már sikerrel kivitelezett. A 600kW-os meghajtást egyébként egy másik, ún. HyFlyer II-es repülőgépbe szánják, ami a tervek szerint 19 utassal fog részt venni a kereskedelmi légiforgalomban, várhatóan 2024-től.
Gábor János, NEW technology