A Törökország ázsiai oldalán fekvő Lapseki és az európai oldalán fekvő Sütlüce város között legalább másfél órás kompútra számíthatnak a Dardanellák-szoroson keresztül az utazók. Egyes napokon, amikor a kompok különösen zsúfoltak, ez az út akár öt órát is igénybe vehet. A szoroson átívelő új függőhíd átadásának köszönhetően az utasok mindössze hat perc alatt kelhetnek át a szoroson. Az 1915 Çanakkale-hídnak nevezett – az első világháborúban itt vívott győztes csatára utalva – szerkezet a világ leghosszabb függőhídja – írja a Popular Science.
Amikor egy függőhíd hosszáról van szó, két fő számot kell szem előtt tartani: a híd teljes hosszát és a felfüggesztés leghosszabb fesztávolságát. Ebben az esetben a török híd teljes hossza 4600 méter. Az 1915 Çanakkale-híd megépítése előtt a világ leghosszabb fesztávolságú és teljes hosszúságú függőhídja a japán Akashi Kaikyo híd volt. A híd Honshu és Awaji szigeteit köti össze, teljes hossza valamivel kevesebb mint 4000 méter, a leghosszabb fesztávolsága pedig 2000 méter.
Az 1915 Çanakkale-híd nemcsak teljes hosszában, hanem a tornyok közötti 2023 méteres távval a leghosszabb fesztávolságban is felülmúlja az Akashi Kaikyo hidat. Ez a szám is azt hivatott jelezni, hogy 2023-ban Törökország 100 éves évfordulója lesz az Oszmán Birodalom felbomlása után.
Brian Brenner, a Tufts Egyetem professzora, aki a hidak szerkezeti tervezését kutatja, azt mondja, hogy amikor arról van szó, milyen konstrukciót válasszanak az ilyen nagy távolságok összekapcsolásához, nem meglepő, hogy Törökország és Japán is a függőhidat választotta. „Ezek a koncepciók azok a szerkezeti típusok, amelyek a legnagyobb fesztávolságot biztosítják” – írja megjegyzésében a professzor. „A függőhidat gyakran úgy lehet aktív tengeri forgalmat bonyolító víztestek fölé építeni, hogy az építkezés során korlátozzák az alatta zajló forgalmat.”
Brian Brenner szerint a vízi utak feletti építésnél a függőhíd előnye részben abban rejlik, hogy kevesebb szerkezeti oszlopra van szükség, amelyeket vagy kemény anyagba, például sziklába, vagy mélyen a mederbe kell vájni. „Mindemellett ikonikus építményeknek számítanak” – teszi hozzá a szakember. „Elvégre el tudja-e képzelni San Franciscót anélkül, hogy a San Franciscó-i öböl felett átívelő Golden Gate hídra gondolna?”
Az 1915 Çanakkale-híd többi szimbolikus eleméhez a tornyok magassága is hozzátartozik. Ez pedig – 318 méter – a március 18-i dátumot hivatott jelképezni, amely nemcsak a híd megnyitásának napja, hanem az a nap is, amikor Törökország az első világháborúban a Gallipolinál elszenvedett veszteségeire emlékezik. Azonban Brian Brenner szerint a torony magasságának mérnöki jelentősége is van: „Ahogy a fesztávolság egyre hosszabb lesz, úgy nőnek a híd erői és méretei. Így a tornyoknak magasabbnak kell lenniük, hogy megtartsák a kábeleket.”
Szimbolikus számok, magas költségek
A nagy magassággal és hosszúsággal nagy költségek is járnak, legalábbis az 1915 Çanakkale-híd esetében. Az eredetileg 2017-ben tervezett híd építése 2,5 milliárd euróba került, és török, valamint dél-koreai cégek végezték el a munkálatokat. Recep Tayyip Erdoğan török elnök szerint a hídon való átkelés 200 török lírába, azaz valamivel kevesebb mint 14 dollárba kerül majd.
Bár a híd megépítése nem volt olcsó, Erdoğan azt mondta, hogy a befektetés nagy megtérülését várja a szoroson való hatékonyabb átkelés által megtakarított üzemanyag-fogyasztás miatt – Erdoğan akár 415 millió euró, azaz 458 millió dollár megtakarítást prognosztizál évente.
Készül az újabb világrekord?
Az 1915 Çanakkale-híd jelenleg a leghosszabb függőhíd a világon, de Brian Brenner szerint ez a jövőben megdőlhet. A 2009-ben javasolt, a Messinai-szorosnál építendő híd, amely az olasz szárazföldet Szicília szigetével kapcsolná össze, majdnem kétszeresével haladná meg az 1915 Çanakkale-híd hosszát. Az olasz hídprojekt azonban számos akadályba ütközött a tervek során, és jelenleg nincs napirenden a megépítése.
NEW technology magazin