Barion Pixel
- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Önvezető parkolás testközelből

Az önvezető járműveket öt kategóriába osztjuk: a nulladik a teljesen ember által, míg az ötödik kategória a teljesen gép által irányított autót jelenti. A parkolás a vezetés egy másik dimenziója, főleg zárt mélygarázsban, ahol könnyebben irányíthatók a folyamatok. Technológiai világújdonságnak lehettünk tanúi, amikor az AImotive, a HERE és a Vodafone bemutatta önvezető parkolórendszerét, amely kifejezetten mélygarázsokban működik. A rendszer beltéri térképekkel és IoT-megoldásokkal biztosítja a gyors és automata parkolást.

A fejlődés élvonalában

Az együttműködés eredménye egy kereskedelmi szempontból is életképes, automata parkolási rendszer. A prototípus járművek olyan technológiai megoldást mutatnak be, amelyet autógyártók és autóipari beszállítók használhatnak majd.

- Hirdetés -

A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni, és biztonságosan leparkolni. Az automatizált vezetési funkciókat az AImotive aiDrive nevű AI-alapú szoftvere biztosítja, amelyet több nemzetközi autóipari szereplővel együtt fejleszt a magyar cég. A HERE Technologies a mélygarázsok térképét készítette. A Vodafone parkolószenzorai, amelyek a parkolóhelyek foglaltságát jelzik a rendszernek, a szolgáltató keskenysávú-IoT (NB-IoT) hálózatán keresztül kommunikálnak.

Működése

A térképeket, beleértve a parkolóhely-információkat, a Vodafone mobilhálózatán keresztül tölti le az autó szoftvere a mélygarázsok bejáratánál. Ennek köszönhetően a térképek mindig naprakészek, és a sofőrök még kiszállás előtt megtudhatják, hogy járművük hol fog parkolni. A járműveket az aiDrive a beérkező szenzoradatok alapján, a szabad parkolóhelyeket és a térképet felhasználva vezeti a mélygarázsban, és új helyet keres, ha az eredetileg kiválasztott parkolóhelyet időközben esetleg elfoglalták.

Forradalmasított parkolás

„Egy ilyen automata parkolósofőrrel a vezetőknek nem kell üres parkolóhelyek keresésére pazarolni az idejüket. Ráadásul a rendkívül pontos rendszernek köszönhetően sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több jármű férhet el ugyanabban a mélygarázsban” – hangsúlyozta Kovács Péter, az AImotive termékekért felelős vezetője. „Az automata parkolásra kialakított rendszerünk nemcsak jól használható, hanem megfizethető is, így rendkívül fontos lépés az önvezetés irányába” – tette hozzá.

„Számtalan előnye lehet a vezeték nélküli kommunikációnak az autóiparban, és a vezetés-automatizálás ilyen módja csak egy példa erre. Több sikeres kültéri okosparkolással kapcsolatos projekt után ez a fejlesztés lehetőséget adott arra, hogy az NB-IoT megoldásainkat mélygarázsokban tegyük próbára. Így rendkívül hasznos tapasztalatokat gyűjthettünk a jövő közlekedéséről, még az 5G technológiák elterjedése előtt” – nyilatkozta Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág Vezérigazgató-helyettese.

 „A forgalmi torlódások és a kevés parkolóhely a legfontosabb problémák, amelyekkel a belvárosokban manapság szembesülünk”  – mondta Knuth Sexauer, a HERE Technologies szenior értékesítési igazgatója. „Ez a megoldás jól szemlélteti a szakmai partnerségben rejlő együttműködés erejét, amelynek segítségével komoly problémákat oldhatunk meg, és a technológiát az életminőségünk javítására használhatjuk” – zárta szavait.

Némethi Botond, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology