A Fraunhofer teherszállító drónja siklik, mint egy albatrosz
A német vállalat beszédes névre keresztelte legújabb zászlóshajó projektjének termékét. A tengeri viharmadár után ALBACOPTER®-nek hívják, és olyan önvezető teherszállító repülőgépről van szó, ami a cégcsoport eddigi talán leglátványosabb válasza a városi légi mobilitással kapcsolatos műszaki és társadalmi kérdésekre.
Az elektromos multikopterek magukban foglalják a VTOL-ok (függőlegesen fel- és leszálló gépek) mozgékonyságának összes előnyét, miközben megfelelnek a biztonsági és környezetvédelmi kritériumoknak is. Hatótávolságuk és hasznos teherbírásuk korlátai miatt viszont eddig rendre adósak maradtak a megfelelő hatékonysággal és energiatárolási sűrűséggel. Erre jelenthetnek megoldást a nagyobb szárnyak, amelyek lehetővé tennék a hosszú ideig tartó siklást. A Fraunhofer is ezen a véleményen van, és közleményük szerint hat különböző intézetük közös munkájával sikerült is megoldást találni a problémák javára. Van viszont még kettő: a nagyobb szárnyfesztávolság városi területeken gondot okozhat, és az egész csak akkor rentábilis, ha autonóm rendszer működteti, amihez meg fejlett mesterségesintelligencia-alapú irányítórendszer szükséges.
A Fraunhofer mindezen tényezők figyelembevételével indította el az önvezető drón megtervezésére irányuló programot, még 2021-ben. „Az ALBACOPTER®-rel egy olyan kísérleti repülőgépet kívánunk kifejleszteni, ami egy multikopter manőverezőképességét párosítja egy albatrosz azon képességével, hogy minimális energiafelhasználás mellett is nagy távolságokat képes siklani” – magyarázta a projektet vezető Matthias Klingner professzor, a Fraunhofer IVI igazgatója. „Ennek a kísérleti VTOL siklórepülőgépnek kivételes jellemzői a fenntartható anyagokból készült dróntestek és rakománytartályok, a nagy teljesítményű koaxiális meghajtórendszerek, a környezet érzékelését és a felügyeleti funkciókat biztosító nagy teljesítményű multiszenzoros rendszerek, valamint a hibabiztos fedélzeti elektronikai rendszerek, köztük egy AI-alapú robotpilóta.”
A konzorcium a résztvevő intézetek szakértelmének egyesítésével oldotta meg a drón tervezésének összetettségét. „A városi forgalom egy részének a levegőbe való áthelyezése már nem a jövő álma” – állapítják meg a nyolcmillió eurós költségvetésű projekt végéhez közeledve. Az eredményeket nagyon biztatónak tartják, de a projekt lezárása csak jövőre várható, így az ALBACOPTER® további technikai jellemzőinek bemutatására is várni kell még.
Gábor János, NEW technology