Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A gyakorlatorientált képzést segíti a Széchenyi István Egyetem egyedülálló oktatási platformja

Szponzorált tartalom

Négy ágazat nyolc szakmájának oktatásához járul hozzá hatékonyan az a mindössze másfél négyzetméteres, 5G képes, moduláris felépítésű kiber-fizikai demonstrációs és oktatási eszköz, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem szakemberei fejlesztettek. A LabFusion MIA platform használatával korszerű és naprakész tudás szerezhető, amit a legmodernebb ipari standard hardver- és szoftverelemek biztosítanak. Kutatási és demonstrációs célokra egyaránt alkalmas, segítségével könnyen megérthető és elsajátítható az ipar 4.0 rendszerszintű szemléletmód.

A fenntartható technológiai fejlődés az egyik fókuszpontja a Széchenyi István Egyetem tevékenységének. Ennek részeként kiemelt terület az ipar 4.0 szemlélet, az automatizálás és a digitalizáció, amelyek egyszerre vannak jelen az intézmény Gépészmérnöki, Informatikai és Villamosmérnöki Kara Automatizálási és Mechatronikai Tanszékének munkatársai által fejlesztett egyedülálló találmányban. A tanszékhez tartozó Kiber-Fizikai Gyártórendszerek Laboratórium három kutatója egy olyan hiánypótló, LabFusion MIA elnevezésű oktatási és demonstrációs platformot fejlesztett (MIA – Modular Industrial Automation „Educational” Platform – moduláris ipari automatizálási „oktatási” platform), amely összeköti a fizikai és a digitális világot, ezzel megsokszorozza a felhasználási lehetőségeket egyszerre több szakma képzésében is.

- Hirdetés -

A Széchenyi István Egyetem kutatói, az egyedülálló LabFusion MIA oktatási platform megalkotói: Korpai Richárd, Szántó Norbert, a Kiber-Fizikai Gyártórendszerek Laboratórium vezetője és Monek Gergő Dávid. (Fotó: Májer Csaba József/Széchenyi István Egyetem)

„Egy olyan automatizálási és robotikai eszközt, egy kiber-fizikai demonstrációs és oktatási platformot fejlesztettünk, amely merőben újszerű és jelentősen eltérő a korábbi berendezésekhez képest. Segítségével egy komplett gyártósori folyamatot láttathatunk, de úgy, hogy a fizikai folyamatok digitális mását is valós időben követhetjük nyomon. Ez nagyfokú rugalmasságra ad lehetőséget, hiszen ha a folyamatokba beavatkozunk a digitális térben, annak tapasztalhatjuk a kihatását a fizikai valóságban is” – magyarázta Szántó Norbert egyetemi tanársegéd, a Kiber-Fizikai Gyártórendszerek Laboratórium vezetője.

Munkatársa, Monek Gergő Dávid egyetemi tanársegéd hozzáfűzte, az egész rendszer moduláris felépítésű, így lépésről lépésre juthatunk el az alapfokú automatizálási ismeretektől a magas szintű digitális tudásig. „A piacon jelenleg megvásárolható oktatási berendezések esetében fix műveletek valósíthatók meg, a fúró például mindig csak fúrni tud. A mi demonstrációs platformunkból kihagytuk ezeket a fizikai eszközöket, helyettük a műveleteket virtuálisan adjuk hozzá. Ami ma mechanikus megmunkálás, holnap lehet élelmiszeripari adagoló vagy manuális munkahely” – emelte ki. Ez tökéletesen rávilágít arra, hogy a tudás birtokában, a technológia ismeretében bármivel behelyettesíthető a termék, határt csak a fantázia korlátai szabhatnak.

Virtuális és valóságos munkadarabok a különleges oktatási eszközön. (Fotó: Májer Csaba József/Széchenyi István Egyetem)

A kérdésre, hogy miért vágtak bele a fejlesztésbe, a laboratórium munkatársai elmondták: egy valós problémára kerestek megoldást, hiszen maguk is tapasztalták a meglévő demonstrációs platformok korlátait. Egy eszköz általában egyféle folyamat oktatására alkalmas, és a képzőhelyeknek minden egyes bemutatni kívánt feladatra külön berendezést kellene vásárolniuk, amelyek üzemeltetési költsége és helyigénye is jelentős. Ezzel szemben a Széchenyi-egyetem szakembereinek fejlesztése mindössze másfél négyzetméternyi helyet foglal, kerekei révén teljesen mobil, ráadásul 5G képes, így akár egy parkolóban is üzemeltethető. Működtetéséhez nem kell ipari áram, sem sűrítettlevegő-ellátás, csak egy hagyományos konnektor. Az igazán nagy előnye pedig, hogy egyetlen eszközzel számos folyamat demonstrálható, négy ágazat – a gépészet, az informatika és távközlés, az elektrotechnika-elektronika, valamint a speciális gép- és járműgyártás – nyolc szakmájának oktatásához képes hatékony gyakorlati segítséget biztosítani.

„Kifejezett célunk volt, hogy a fiatal generációt is meg tudjuk szólítani, ezért a platform dizájnjára is figyeltünk. LED-világítással láttuk el, érintőkijelzőt alkalmaztunk, minden megfogható, körüljárható. Az interaktivitás a hallgatói, tanulói megértést szolgálja, ezért jó lehetőség a szakképzés számára, annál is inkább, hiszen az egyetem több szakképzési centrummal és számos technikummal együttműködik” – fűzte hozzá Korpai Richárd egyetemi tanársegéd. Aláhúzta: legyen szó PLC-, robot-, mikrokontroller-programozásról, digitális iker vagy ipari kommunikációs csatornák kiépítéséről, az 5G alkalmazási lehetőségeiről, rengeteg ismeret átadható a platform oktatási célú használata révén.

Nemcsak sokoldalú, de költség- és energiahatékonysága a fenntarthatósági törekvésekhez is hozzájárul. (Fotó: Májer Csaba József/Széchenyi István Egyetem)

A Széchenyi István Egyetem folyamatosan támogatja az intézmény tudásbázisán létrejövő szellemi alkotások gyakorlati, piaci hasznosítását. A fiatal kutatók által készített innováció szabadalmi eljárása az egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központja segítségével kezdődött, míg a prototípust követően a továbbfejlesztett eszköz az intézmény Digitális Fejlesztési Központja támogatásával valósult meg. A piaci hasznosítást az egyetem erre a célra létrehozott vállalkozása, az Uni Inno Zrt. segíti.

Egyedülálló oktatási eszköz a Széchenyi István Egyetemről. (Fotó: Májer Csaba József/Széchenyi István Egyetem)

 

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

NEW technology