A piacon elérhető elektromos járművek számának növekedésével párhuzamosan a robusztus töltési infrastruktúrával kapcsolatos követelmények is egyre szigorodnak.
Felismerve az elektromos buszok és tehergépkocsik rugalmas és hatékony töltése iránti igényt, a Siemens és a holland VDL Bus & Coach (VDL) buszgyártó vállalat összefogtak, hogy innovatív megoldásokat találjanak az elektromos töltési infrastruktúra fejlesztésére. A Siemens a gyorstöltő állomások legújabb generációját telepítette a VDL töltési tesztközpontjába, melyet egy akkumulátoros energiatároló rendszerrel ötvözött.
A helyszín a VDL interoperabilitási vizsgáló- és hitelesítő központja a hollandiai Valkenswaardban található. A töltőállomások kapacitásának rugalmas kombinálását egy speciális kapcsolási mátrix teszi lehetővé, a rendszer kezelése a MindSphere-en, a Siemens felhő alapú, nyílt IoT operációs platformján futó energiakezelő alkalmazáson keresztül történik.
A VDL ezt a technológiát fogja alkalmazni az elektromos járműveken, pl. buszokon és tehergépkocsikon végzett átjárhatósági és működési tesztekhez. Az interoperabilitás azt jelenti, hogy a különböző gyártók technológiái – a járművön és a töltési infrastruktúra oldalán egyaránt – képesek együttműködni és információkat megosztani egymással.
Az üzemeltetés közbeni működőképességük biztosításához a VDL töltési tesztközpontjában most e jövőorientált technológiák valós körülmények közötti tesztelése fog következni. A vizsgáló és hitelesítő központba mindkét vállalat ügyfeleit szeretettel várjuk, hogy első kézből is tanulmányozhassák e technológiát.
„A Siemens töltési technológiájával a különböző eBus és eTruck technológiákat a töltőállomásokkal és egy energiatároló rendszerrel együtt tudjuk vizsgálni” – mondja Menno Kleingeld, a VDL Enabling Transport Solutions ügyvezető igazgatója. „Az energiakezelő alkalmazással igény szerint tudjuk szabályozni az energia áramlását. A tárolórendszerben felújított akkumulátorokat is használunk, vagyis korábbi eBus akkumulátorainknak új életet adva ismét használni tudjuk azokat.”
Az egyik töltőállomásba integrált „a járműtől a hálózatig” funkció lehetővé teszi a járművek kétirányú töltését. Ez azt jelenti, hogy nem csupán felvenni tudnak energiát a hálózatból és az energiatároló rendszerből, hanem vissza is tudják táplálni azt ezekbe a rendszerekbe. Ez a funkció utat nyit a jövő alkalmazási helyzetei előtt, mint pl. az áram iránti csúcsigények lefedése. Ez azt jelenti, hogy az elektromos járművek kommunikálni tudnak a hálózattal, és korlátozott kapacitás esetén villamosenergiát tudnak abba visszatáplálni.
„Nagyon örülünk annak, hogy együttműködhetünk a VDL-lel ezen az innovatív projekten, amely egy lépéssel közelebb hoz az eMobilitás rugalmasabbá és hatékonyabbá tételéhez,” – mondta Monique Mertins, a Siemens Smart Infrastructure eBus és eUtility Vehicles Töltési Infrastruktúra üzletágának vezetője. „Valkenswaardban hármat használnak legújabb, 150 kilowattos (kW) gyorstöltő állomásunkból.
A töltési elektronika átmenetileg összekapcsolható, így párhuzamosan három járművet lehet egyenként 150 kW-tal, vagy a High-Power Charging (HPC) töltést alkalmazva egyet rendkívül gyorsan max. 450 kWtal tölteni. A teljesítmény ezáltal rugalmasan igazítható, és a töltési infrastruktúra optimalizálható a különböző igényekhez.”
A valkenswaardi moduláris infrastruktúra bizonyíték arra, hogy a töltési rendszerek hosszú időn át képesek bővülni anélkül, hogy módosítani kellene a hálózati kapacitást vagy csatlakozást. Egy energiatároló rendszert töltőállomásokkal és egy energiakezelő alkalmazással összekapcsolva a kapacitás a jelen és a jövő igényei szerint igazítható. A projekt fontos meglátásokkal szolgál a közlekedési ágazat villamosításához és az energiaforrások közti sikeres átálláshoz.