Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Adat nélkül a Forma-1 sem létezhet

Az Aston Martin 1961 óta nem vett részt a Forma-1-es versenyen, csupán 2021-ben tért vissza a száguldó cirkuszhoz. A csapat Mercedes motorokat használ, de amiről részletesebben írunk, az a NetApp vállalatának nyújtott hibrid felhőalapú adatszolgáltatási, illetve adatkezelési szolgáltatása, amellyel – az erőforráshoz hasonlóan – a teljesítmény maximalizálását kívánják elérni – olvasható a NetApp oldalán.

A Forma-1-es csapatok még a soknál is több adatot generálnak. A mérnökök folyamatosan kommunikálnak a versenyzőkkel a programokról, körülményekről és a pályán hozott döntésekről. Továbbá az ő feladatuk az is, hogy az autóval kapcsolatos alapvető statisztikákat, teljesítményt kontrollálják, hogy a versenyző valós idejű beállításokat végezhessen. A stratégiát meghatározó mérnökök fejlett eszközök segítségével jósolják meg a történések kimenetelét, s gyorsan alkalmazkodnak az esetleges balesethez, biztonsági autóhoz vagy nem tervezett boxkiálláshoz. Az abroncsok, az aerodinamika és a teljesítmény elemzői valós idejű adatokkal dolgoznak, hogy optimális döntést hozhasson a csapat.

Bill Peters, az Aston Martin informatikai igazgatója elárulta: „A műhelyben párhuzamos szimulációk zajlanak a verseny közben, ahová az adatok részhalmazai közel valós időben jutnak el, így az ott dolgozó szakemberek elvégezhetik az elemzéseket.”

- Hirdetés -

A verseny leintését követően sem állnak meg az adatokkal kapcsolatos munkák. Vegyük például az aerodinamikát, melynek esetében az új koncepciókat egy virtuális szélcsatorna segítségével ellenőrzik. Ha pozitív eredmények születnek, akkor kicsinyített prototípusokat hoznak létre, amelyeket már ténylegesen a szélcsatornában tesztelnek. Amennyiben ez a fázis is ígéretesnek mutatkozik, megkezdődik a teljes méretű alkatrészek előállítása, amelyek működését már az autón ellenőrzik – ezzel további adatokat generálva.

„A Forma-1 majdhogynem minden lépéséből adat keletkezik, amelyeket elemezni, összefüggésbe hozni és azokból optimális döntést hozni a feladat” – mondja Bill Peters. „Ahogy a pályán, úgy itt is az a lényeg, hogy minél gyorsabbak és jobbak legyünk a versenytársaknál, ezáltal kapunk egy élbolyhoz tartozó autót.”

Az Aston Martin csapata azért fordult a NetApphoz, mert az adatok hatékonyabb felhasználását kívánták elérni. Az együttműködésnek köszönhetően pedig az adatokat ott állítják elő és használják fel, ahol valóban szükség van rájuk. Az információknak már a forrásnál történő feldolgozása akár azonnali hasznot is jelenthet a csapatnak.

A kérdés már csak az, hogy sikerülhet-e az Aston Martinnak világbajnokságot nyernie ezzel a technikával, felvehetik-e a versenyt a nagyokkal?

Némethi Botond, NEW technology magazin

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology