A Rolls-Royce azt fontolgatja, hogy a hagyományos akkumulátorokról hidrogén- üzemanyagcellás hajtásláncra vált a leendő elektromos autóiban – persze csak abban a pillanatban, amint a technológia elég érett ahhoz, hogy kereskedelmi forgalomba kerüljön – írja az Autocar.
Az új Rolls-Royce Spectre nemrég debütált Európában, az olaszországi Villa d’Este-ben, mint a goodwoodi cég első elektromos autója. Szeptemberben kerül sorozatgyártásba, és az egyik legnagyobb akkumulátorral (120 kWh) rendelkezik, amit eddig szériaautóba szereltek. A gyártó állítása szerint a luxusautó közel 500 kilométeres hatótávval bír, és 195 kW-os teljesítménnyel tölthető.
Torsten Müller-Ötvös vezérigazgató a Spectre kapcsán nyilatkozva kifejtette: a Rolls-Royce egyedi pozíciója és a vásárlói speciális felhasználási helyzete megnyitja a lehetőséget arra, hogy a jövőben a hidrogén alternatív üzemanyagként is szóba jöjjön a márka háza táján. A német cégvezető (magyar vezetékneve csak korábbi házasságából ered) arra a felvetésre is reagált, hogy a JCB és a Toyota által propagált hidrogénégetési technológia alkalmas lehet-e a Rolls-Royce nagy és nehéz luxusautóinak meghajtására, hiszen azok a kényelem és a fényűzés mellett épp a hatalmas V12-es motorokról ismertek.
„Úgy gondolom, hogy a hidrogénégésű motor nem egy olyan dolog, amivel bármilyen módon is foglalkoznék, hiszen évekkel ezelőtt már kipróbálták” – emlékeztetett Müller-Ötvös az anyavállalat BMW 2000-es évek elején átalakított 7-es sorozatára. „Ez nem a leghatékonyabb módja a hidrogén felhasználásának. Ha a jövőben hidrogént fogunk használni, akkor az az üzemanyagcella lesz. Az üzemanyagcellák pedig semmiben sem különböznek az akkumulátoroktól, csupán annyiban, hogy hogyan nyerjük hozzájuk az energiát.”
A vezérigazgató határozottan kijelentette: ha eljön az ideje – mert a technológia elég fejlett lesz hozzá –, akkor a Rolls-Royce törekedni fog a hidrogén-üzemanyagcellás hajtáslánc alkalmazására.
Érdekes, hogy Müller-Ötvös éppen akkor beszél erről a témáról, amikor a BMW hamarosan bemutatja az iX5 Hydrogent, ami a Toyota által szállított üzemanyagcellákat használja. Ezt a modellt csak kis példányszámban fogják értékesíteni, de Oliver Zipse, a BMW főnöke szerint a bevezetés szimbolikus jelentőségű, mivel „demonstrálja az ilyen típusú meghajtás technikai érettségét, és kiemeli a jövőbeli lehetőségeit”.
Müller-Ötvös egyetértett azzal, hogy a technológiának helye van a jövőben, különösen az átlagos Rolls-Royce autókban, amelyeket jellemzően nem hosszú távú utazásra használnak a tulajdonosaik. Egyelőre azonban érdekesebbnek tartja a Spectre irányvonalát, hiszen sok vásárlójuk már rendelkezik telepített töltővel a saját otthonában, míg a hidrogénhez megint csak külső üzemanyagtöltő infrastruktúra igénybevétele szükséges. A hidrogénhajtás megvalósíthatóságát ez utóbbi terjedésétől teszik függővé.
Gábor János, NEW technology