Felengedték az autópályára a Waymo robottaxi társaság járműveit
Az engedély feltételekhez kötött, de így is óriási ugrás az önvezető technológiában. A Waymo egy amerikai nagyváros, Phoenix autópályáin kezdheti meg a robottaxi megoldásának tesztelését, de a fuvarokhoz első körben biztosítania kell, hogy a kocsikban lesz legalább egy ellenőrző személy, aki sofőrként beavatkozik a vezetésbe, ha szükséges. Bár jelenleg csak csúcsidőn kívül közlekedhetnek az önvezető autók, ez hamar megváltozhat, és a szolgáltatást 24 órás időtartamra lehet bővíteni.
A robottaxi szolgáltatások számára óriási mérföldkő lehet a városi utcák és az autópályák közötti határmezsgye átlépése, ugyanis e szempontból eddig komoly hátrányban voltak olyan hagyományos megoldásokkal dolgozó cégekkel szemben, mint például az Uber. Utóbbi humán sofőrjei oda és akkor közlekedhetnek, ahová és amikor csak akarnak, ami legyőzhetetlen előnynek tűnt a Waymo vagy bármely hasonló robottaxi vállalatnak. Vagy tűnt legalábbis eddig.
Az autópálya-szolgáltatás bevezetése hatékonyabbá teheti az utazásokat, és több embert ösztönözhet a szolgáltatás igénybevételére. A Waymo szerint az autópályák hozzáadása bizonyos útvonalakon 50 százalékkal csökkentheti a fuvarjainak menetidejét. „Az autópályák használatának lehetősége különösen fontos lesz, ahogyan más városokra is kiterjesztjük a működésünket” – mutat rá blogbejegyzésében a Waymo. „A Waymo Driver betartja a kihelyezett sebességkorlátozást, de képes reagálni a dinamikus helyzetekre is, például csökkentheti a sebességét építkezés miatt, vagy módosíthatja a sebességét, hogy biztonságosan hajtson végre egy sávváltást” – fűzték még hozzá, a The Robot Reportnak nyilatkozva.
A Waymo 225 négyzetkilométeres területen működteti fuvarszervező szolgáltatását Phoenix-ben, de csak felszíni utakat használ. A vállalat ugyanakkor az elmúlt évben fokozatosan növelte az autópályákon végrehajtott teszteléseket. San Franciscóban például már működik egy robottaxi-szolgáltatás, nemrég Los Angelesben is elindított egy robottaxi-útvonalat, és reméli, hogy hamarosan ott is elindíthatja a teljes szolgáltatást.
„A bővítés előtt megbizonyosodunk arról, hogy átfogóan ismerjük a tervezett környezetet és a rendszerünk képességeit. A Waymo többéves tapasztalata az autópályákon személyautóval és teherautókkal megtanított minket arra, hogy a mindennapi forgatókönyvekben autonóm módon navigáljunk, és ez a ritka eseményekre való biztonságos reagálásra vonatkozó megközelítésünket is megalapozza. Folyamatosan iteráljuk és fejlesztjük a technológiánkat és működésünket, egy szigorú folyamat révén, ami ötvözi a strukturált tesztelést, a szimulációt és a nyilvános közúti üzemeltetést” – fejtegeti a Waymo.
Gábor János, Okosipar.hu