Barion Pixel

San Francisco 70 százalékát lefedik a robottaxik

Fotó: Cruise

A Cruise alig több mint fél éve indította el a városban a robottaxi szolgáltatást, és azóta kb. négyszeresére növelte lefedettségét, magyarán San Francisco északra és északkeletre, valamint délre és délkeletre eső peremét leszámítva bárhol „leinthetünk” egy önvezető kocsit. A vállalat társalapítója, Kyle Vogt szerint ez messze nem a vége: a szolgáltatás körzeteit és műveletei óráit idén még tovább, várhatóan a városhatáron túlra is ki fogják bővíteni – állítja a cégvezető közleményére hivatkozva a The Robot Report.

Az óceánparti városban hamar népszerű látványossággá váltak a különleges felépítésű elektromos autók, amelyekben egyelőre tartózkodik sofőr, viszont nem sok dolga akad. A rendszer gyakorlatilag teljesen autonóm – onnantól, hogy kimegy az alkalmazásban megjelölt címre, egészen addig, hogy a kívánt célpontig szállítja az utasokat, és ehhez, ha nem lennének a speciális forgalmi engedély megkötései, már tényleg nem lenne szükség emberi beavatkozásra. Ezt egy januári műszakban remekül demonstrálta az a néhány ajándékfuvar, amikor senki sem ült a vezetőülésben:

A promóciós célú szállítások egyelőre kuriózumnak számítanak, hiszen a Cruise ugyan megkapta az engedélyt arra, hogy egész Kalifornia államra kiterjessze a szolgáltatást, egyelőre csak úgy dolgozhat, ha egy-egy vezető is ül a járműveiben. A hatóságok szabályozták azt is, hogy mely utakon és mikor (este tíztől reggel hatig), mennyivel közlekedhetnek (45-50 km/h-val). Ezekből a korlátozásokból – a fentebb látott videó alapján némi joggal – már nagyon szeretne kilépni a cég, ezért benyújtották kérelmüket a vezető nélküli fuvarozás megkezdésére is, viszont ezt még nem kapták meg.

Vogt elárulta: bár a növekedésük tempója gyorsnak tűnik, máshol könnyebben-gyorsabban fognak eljutni hasonló lefedettségig, hiszen San Franciscóban kifejezetten nehéz autót vezetni (éppen ezért választották), de így is sokat haladtak az első évben.

Gábor János, NEW technology

NEW technology