Az Egyesült Királyságban új lendületet kapott a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártása: Sunderland kikötőjében megkezdődtek a munkálatok egy 100 millió fontos (kb. 46 milliárd forintos), gumiabroncsból üzemanyagot előállító létesítmény építésén. Az oslói Wastefront szerint ez lesz Európa legnagyobb ilyen üzeme, amely jelentős gazdasági hatással lesz Északkelet-Angliára.
A The Engineer riportja szerint a gyár első ütemét 2026 végéig hajtják végre, míg a második szakasz 2027-ben indul. A teljes kapacitás elérése után az üzem évi tízmillió elhasználódott gumiabroncsot dolgoz majd fel. A Wastefront azt állítja, ez lesz az Egyesült Királyság első teljesen körkörös gazdálkodáson nyugvó gumiabroncs-üzemanyagot feldolgozó üzeme. A vállalat pirolízis technológiát használ, amely a leselejtezett abroncsokat olajjá alakítja, majd ezt finomítják SAF előállításához. A rendszer a pirolízis során keletkező gázokat is újrahasznosítja az üzem működtetéséhez.
A Wastefront célja, hogy 2030-ra négy nagy üzemet működtessen, amelyek évente összesen 128 ezer tonna olajat termelnek. Ez körülbelül 90 ezer SAF előállítására elegendő.
Az Egyesült Királyság SAF-előirányzata szerint 2030-ra az országban felhasznált repülőgép-üzemanyag legalább 10 százalékának fenntartható forrásból kell származnia, aztán 2040-re ez az arány 22 százalékra emelkedik. Az ehhez szükséges belföldi SAF-termelés ugyanakkor még elmarad a 2030-ra kitűzött 1,2 millió tonnás céltól – ez motiválja az új üzem beindítását is.
„Nemcsak megakadályozzuk, hogy a gumiabroncsok milliószámra a lerakókban kössenek ki, hanem utat kínálunk a skálázható és költséghatékony, fenntartható repülőgép-üzemanyag előállítására. Ez az eljárás a fosszilis tüzelőanyagokhoz képest több mint 80 százalékkal csökkenti az életciklus alatti kibocsátást” – jelentette ki a Wastefront vezérigazgatója. Vianney Valès hozzátette: „a sunderlandi létesítmény csak a kezdet”, mert a cél a gyors bővülés, hogy kielégítsék a fenntartható üzemanyagok iránti növekvő keresletet.
Az épülő gyár előzménye az, hogy a brit-spanyol International Airlines Group (IAG) – amely például a British Airways tulajdonosa – első európai légitársaság-csoportként bejelentette: 2030-ra már a felhasznált a repülőgép-üzemanyagának 10 százaléka SAF lesz. Az IAG ezután idén januárban a Wastefront befektetője lett.
Gábor János, NEW technology