Barion Pixel
- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Íme, az öt legjobb 3D modellező szoftver

Van köztük ingyenes és nagyon drága is, de mindnek megvannak a maga előnyei, amiért érdemes odafigyelni rájuk – már csak azért is, mert vége annak a korszaknak, amikor egy igazán jó tervező szinte hozzáférhetetlenül költséges volt, vagy csak egy adott operációs rendszerben működött. A top 5-ben csupa olyan szoftver kapott helyet, amelyek a Techradar szerint szinte bármely korszerűbb számítógépen elfutnak, hiszen a mai eszközöknek már van olyan grafikai teljesítménye, ami elegendő komplex dizájnok, így akár épületek vagy 3D nyomtatásra szánt ipari munkadarabok megtervezéséhez.

Szép új világ: nemcsak a szükséges hardverek és szoftverek lettek elérhetőbbek, hanem az egyes alkalmazásokhoz szükséges tudás is. Ma már nem feltétlenül kell méregdrága továbbképzésekre járni, ha belevetnénk magunkat egy-egy új alkalmazás használatába, ráadásul egy csomó olyan ingyenes vagy olcsó eszköz létezik, amelyek segítségével hatékonyan tervezhetők bonyolult formák és mechanizmusok.

Az informatika gyors evolúciója lehetővé tette, hogy a 3D modellező programok a vizuális effektusok, a prototípustermékek, a szimulációk és más tervezési funkciók speciális eszközeivé váljanak, ezáltal remekül alkalmazhatók olyan iparágakban is, mint az építészet, a belsőépítészet vagy akár a tájtervezés. Nézzük, mit tudnak!

- Hirdetés -

  1. Autodesk 3DS Max – a szinte bármire képes modellező

Ennek a remek darabnak történelme van, hiszen a legelső verzió, az 1988-as Autodesk 3D Studio még DOS-ban futott, majd a mostani verzió őse 1996-ban költözött át Windows alá. Főként animációk, játékelemek és szimulációk készítői között osztatlan a sikere, hiszen már az alapverzió tartalmaz digitális csontvázakat, inverz mozgásokat, szövetszimulációkat, skineket és karaktervezérlést.

Komoly előny, hogy az Autodesk nem finnyás, ha külső pluginokról van szó, ami rá is fér, mert az egyébként borsos ár ellenére megesik, hogy egy-egy funkció vagy renderelési mód nem elérhető. Ilyenkor csak be kell emelni a kompatibilis modulokat, amelyek egy része ingyenes – igaz, a kiemelkedően jó kiegészítőket azért nem kapjuk ajándékba. A 3DS Max kitűnő társunk lehet sokszögű konstrukciók létrehozásában, és a képeket renderelők sokaságával – köztük például a Pixar fejlesztette Rendermannal – lehet előállítani.

Nyilván nem minden játék és mese: a szoftver hajlamos összekuszálni a pluginok hatásait, és ez némileg kiszámíthatatlanná teszi, de csak akkor, ha túl sok modult adunk hozzá. Instabillá válhat egyébként akkor is, ha nem csúcsgépen használjuk (mert alapjáraton nem is kell), hiszen a bővítmények túlzottan leterhelhetik a PC memóriáját.

Verdikt:

  1. Rhino – a görbemodellező fenevad

Érdekes pályafutás, meg kell hagyni: amikor ez a program feltűnt a piacon, még újnak számított a NURBS görbék 3D modellező szoftverben történő használata, sőt, gyakorlatilag nem volt másik alkalmazás, amiben nem egyenletes vonalak segítségével lehetett volna bonyolult geometriai alakzatokat létrehozni. A görbemodellezés műfaján belül a NURBS koronázatlan királya a Rhino volt és maradt.

Komoly előnye, hogy Macre és PC-re egyaránt elérhető, és akkor is elég rugalmas, ha tárgyak kifaragásáról, LiDAR szkennek befogadásáról, illetve más rendszerekben készült hálók feldolgozásáról vagy sugárkövetéssel történő renderelésről van szó.

Közös tulajdonsága a 3DS Max-szal, hogy befogad külső pluginokat, sőt, kifinomult fejlesztői platformok szintén hozzáadhatók. További segítség a szkriptnyelv, ami komplex részletezést, illetve automatizáláshoz szükséges módosító folyamatokat is lehetővé tesz. Leginkább mechanikai alkatrészek prototípusaihoz és koncepciótervek készítéséhez ajánlott, főleg ha 3D nyomtatás a végső cél.

Verdikt:

  1. Blender – a legjobb, ami ingyen kapható

Azon kevés 3D modellezők egyike, amit bárki megkaphat anélkül, hogy a magas vételi ár vagy a költséges frissítések miatt kellene aggódnia. Mindig is nyílt forráskódú szoftver volt, és kereskedelmi célra ugyanúgy ingyenes, mint privát használatra.

Amilyen könnyen hozzáférhető, annyira komplex: miközben mások a 3D tervezés egy-egy szakaszára összpontosítanak, addig a Blender a folyamat elejétől a legvégéig kínál különböző megoldásokat, a modellezéstől és rögzítéstől az animáción, szimuláción, renderelésen át a mozgáskövetésig vagy videószerkesztésig. Nagy extra, hogy 2D elemeket is beépíthetünk vele háromdimenziós modellekbe, és a teljesítményéről elég sokat elárul, hogy még kasszasiker filmek egyes effektjeit is ebben készítik.

Klasszikus közösségi projektté vált, hiszen egy sor fejlesztő tette hozzá a magáét, mire funkcionalitását tekintve a legdrágább programok vetélytársává lett. Egyik legfrissebb technológiai bravúrja az EEVEE motor, amivel valós időben renderelhető a munkánk gyümölcse. Ingyen túl finom, hogy ne próbáljuk ki!

Verdikt:

  1. ZBrush – a digitális agyagkorong

Radikálisan eltér a 3D modellezés hagyományaitól azzal, hogy ecsetrendszert használ, így lehetővé teszi, hogy valós időben hozzunk létre virtuális tartalmat. Nem véletlen, hogy több iparágban is népszerű, igaz, főleg a filmesek és a játékfejlesztők vagy éppen a koncepciókat készítő művészek körében.

Pazar objektumépítő, ami alkalmassá teszi új és érdekes formák létrehozására, ráadásul nyomásérzékeny tollakkal és grafikus táblákkal is használható, ami megint inkább a művészek számára előnyös. Ugyancsak rájuk gondolhattak a korábbi iterációkig vissza-, majd előregörgetés lehetőségével.

Kétségtelenül elég egyedi és megkapó, hogy a menet közben elkövetett hibák visszakövethetőségével az alkotófolyamat minden szakasza a dizájn részévé válik. Egyelőre örök licenccel kapható, de túl jó hozzá, hogy ez így is maradjon.

Verdikt:

  1. Autodesk Maya – szörnygeneráló szörnyeteg, szörnyű áron

Sokat elárul a szoftver díjszabásáról, hogy a Netflixnek a legjobb kellett az aranytojást tojó tyúk, a Stranger Things folytatásához, így ezzel készítette el a sorozat legfélelmetesebb szörnyét. Speciális effektusokhoz azóta használják előszeretettel, amióta újraértelmezte az élethűen animált hajat és szőrzetet, amivel számtalan karakter 3D modellje készült már el.

Ugyanúgy elduruzsol Mac és Linux rendszerekben, mint windowsos PC-n, és a maga műfajában a bűvész kalapjára emlékeztet: bármit, de tényleg bármit előhúzhatunk belőle. Főleg karakteralkotásra szeretik használni, de olyan elemek élethű megjelenítésére is alkalmas, mint a víz, a tűz és a homokvihar, sőt, a robbanásokat is elég meggyőzően hozza.

A szakemberek a Bifrost procedurális effektek, illetve az Arnold valósághű render miatt részesítik előnyben, és hogy mennyire hatékony, azt valóban a Stranger Things Elmenyúzó szörnyetegével érdemes demonstrálni.

Verdikt:

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

NEW technology