Légitaxi-akkumulátor fejlesztésére szerződött a NASA és az Archer Aviation
Az eVTOL-ok egyik világvezető fejlesztője nemrég bejelentette: az ún. Space Act Agreement keretében megállapodást írt alá a NASA-val. Az amerikai űrügynökség és az Archer kollaboráció egy olyan projekttel kezdődik, ami a fejlett légi mobilitás (AAM) és űripari alkalmazások céljára szánt, nagy teljesítményű akkumulátorcellák vizsgálatára összpontosít. Az Archer szerint míg az elektromos járművek ellátási lánca az Egyesült Államokban tisztességesen halad előre, világszerte még kezdetleges állapotban van. A NASA-val közös tesztelés éppen ezt hivatott valamelyest előremozdítani – érvel közleményében a cég.
A NASA célja a közös programmal az, hogy tesztelje Archer akkumulátorcelláját és rendszerét, majd az eredményeket megossza az egész AAM iparággal. Az ügynökség úgy véli, az eVTOL-ok egyre érettebb akkumulátortechnológiája várhatóan kulcsfontosságú tényező lesz az elektromos repülés tömeges gyártásában és elterjedésében.
Az Archer magas biztonsági szintű akkumulátorcsomagot tervez az évekig fejlesztett Midnight elektromos légitaxihoz. Nemcsak azt szeretné igazolni, hogy a technológiája alkalmas ennek az eVTOL-nak a meghajtására, hanem azt is, hogy hagyományosan fel- és leszálló elektromos járművekben ugyanúgy kiválóan teljesít, sőt, felhasználható a világűrben is.
A közös akkumulátorkarakterizációs erőfeszítések részeként a NASA és az Archer az egyik legfejlettebb nagy sebességű röntgenberendezéssel teszteli az akkumulátort, hogy megértse, hogyan működnek a cellái extrém igénybevétel esetén, például az űrben. A hengeres akkumulátorcellák, amelyek a gyártó saját fejlesztésű elektromos hajtásrendszerét is működtetik a tömeggyártásra előkészített Midnightban, évtizedek óta gyártott, bizonyítottan biztonságos megoldásokkal készülnek, és ott vannak többek között elektromos autók millióiban.
Az AAM jelentős közcélú alkalmazásokat termelhet ki a világ közösségeinek, és nagyban gyorsíthatja az emberek városi vagy ingázó utazásait, illetve kiszélesítheti az áruszállítási és logisztikai lehetőségeket a gazdasági szereplők számára. Ennek a potenciálnak a kiaknázásához kulcsfontosságú olyan akkumulátorok, valamint elektromotorok tervezése, fejlesztése és tömeges gyártása, amelyek kifejezetten elektromos repülőgépekhez készülnek – zárul az Archer közleménye.
Gábor János, NEW technology