Megjelentek az autonóm járművek a svájci városi logisztikában
A Planzer svájci logisztikai vállalat és a LOXO autonóm technológiára szakosodott startup elindította első közös projektjét Bernben. A „Planzer – Dynamic Micro Hub with LOXO” célja, hogy új szintre emelje a városi logisztikát Svájcban, ötvözve a két cég logisztikai és technológiai szakértelmét – írják közös közleményben.
A világ számos városában – így a svájciakban is – egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntartható közlekedési rendszer, ezzel párhuzamosan pedig terjed a magas, akár négyes szintű önvezetés. Svájcban 2025 elején léphet hatályba az újonnan alkotott Automatizált Járművek Törvény, ami nagy lehetőségeket kínál az áruszállítás és az utolsó mérföldes csomagkézbesítés terén.
A Planzer és a LOXO ezt a potenciált akarja kihasználni új értékek teremtésével, hogy kielégítsék az egyre növekvő városi ellátási láncok iránti igényeket. A projekt fókuszában a „Mathilde” névre keresztelt Volkswagen ID Buzz kisteherautó áll, amit a LOXO által fejlesztett digitális navigációs szoftverrel szereltek fel. A jármű két cserélhető, külön erre a célra tervezett rakodódobozt használ – ez utóbbi a Planzer és a KYBURZ közös terméke.
Hosszú tesztelésen esik át az autonóm kisteherautó
A projekt kétéves tesztfázisában Mathilde naponta többször fog közlekedni a Planzer berni vasúti központjából 14 stratégiai pont felé, ahol az árukat kisebb elektromos járművekbe helyezik át, hogy humán Planzer sofőrök kézbesítsék őket a végfelhasználóknak. A kijelölt, 67 kilométeres útvonal Bern legforgalmasabb területeit érinti, beleértve a sok kerékpáros és gyalogos által használt zónákat. Ha a tesztfázis sikeresen zárul, a Planzer és a LOXO nyolc cserélhető rakodódobozzal szeretné bővíteni a szolgáltatást, amit más svájci városokban is bevezetnek.
A projekt célja, hogy a LOXO mesterséges intelligencián alapuló Level 4 technológiáját városi környezetben is validálják. A startup szerint a szoftverük szinte bármilyen járműbe integrálható, és a digitális navigáció révén gyorsabb, költséghatékonyabb üzemeltetést tesz lehetővé. A hosszú távú cél, hogy hozzájáruljanak a városi logisztika fenntartható fejlődéséhez, és elősegítsék a közel zéró kibocsátású kézbesítési rendszerek elterjedését Svájc városaiban.
Gábor János, NEW technology