Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Mi ez a rejtélyes felirat a cipzárakon?

- Hirdetés -

Megvizsgálta már valaha, milyen cipzár van a ruháin? Nem? Pedig érdekes történetre lehet így bukkanni, ugyanis ötből négy cipzáron megtalálható az YKK felirat. Cikkünkből kiderül, miért van ez így.

Ha megkérdeznénk ma valakit, hogy milyen technológiával lehet letarolni a globális piacot, vajon milyen válaszokat kapnánk? Valószínűleg lenne, aki azt feleli, hogy egy új szoftveres megoldás a befutó, amely univerzálisan alkalmazható különböző problémákra, mások szerint mindenképpen egy olyan innovatív találmánnyal lehetne csak elérni ezt, amelynek a piacra dobása után már sohasem tekintünk ugyanúgy a világra.

Sokszor azonban éppen a legegyszerűbb ötletek terjednek el robbanásszerűen, így volt ez az YKK által gyártott cipzárakkal is. Az YKK-t, azaz a Yoshida Kogyo Kabushiki Kaishát (Yoshida Művek Kft.) Yoshida Tadao alapította még 1934-ben. Magát a cipzárat (vagy húzózárat) egyébként nem az YKK, hanem egy svéd születésű amerikai, Gideon Sundbäck találta fel 1917-ben. A cipzárforradalom pedig akkor indult be igazán, amikor Elsa Schiaparelli olasz divattervező 1935-ben bemutatta első cipzáras ruháit.

- Hirdetés -

Minden egy kézben

Az YKK neve nem véletlenül került rá a világ majdnem minden cipzárára. A fiatal vezető üzlete már a kezdetek kezdetén különlegesnek számított, hiszen Yoshida szépen lassan a teljes ellátási láncot beköltöztette a gyár kapuin belülre. Őrültségnek hangzik? Pedig így van. Egy 1998-as cikk a Los Angeles Timesban arról számolt be, hogy az YKK „saját sárgaréz ötvözetet olvaszt, saját poliésztert készít, saját cérnát sodor, amiből saját textilt sző, majd ugyancsak saját színezőanyaggal festi meg azt, és állítja elő belőlük a kész cipzárszalagokat. Cipzárfogait saját maga önti formába (…)” és így tovább. Az YKK még a dobozokat is magának készíti, amelyekben a cipzárait szállítja. És természetesen még mindig készít saját cipzárgyártó gépeket is, amelyeket ügyesen elrejt a kíváncsiskodó versenytársak szeme elől. Mindezt annak érdekében teszi, hogy strapabíró, időtálló és jól használható termékeket gyárthasson, melyek fogai precízen illeszkednek, és a kocsi gördülékenyen halad végig rajta.

Ha belegondolunk, ezek a tulajdonságok sokkal fontosabbak, mint elsőre látszik: a rossz cipzár képes elrontani bármilyen minőségi, drága ruhát, ráadásul cserélni sem egyszerű. Az YKK pedig nemcsak a divatipar számára gyárt cipzárakat, hanem például búvárruhákhoz is, melyek esetében az átlagosnál is fontosabb a minőség és a pontos illeszkedés. Ráadásul a vállalat bármilyen anyagból, bármilyen színben és bármilyen mennyiségben hajlandó cipzárt gyártani. Gyakorlatilag nincs az az elvadult ötlet, amit ne valósítanának meg. Ha valakinek átlátszó, hologramos műanyag cipzárra van szüksége, vagy éppen strasszkövekkel díszített verzióra, ugyanazt a minőséget kaphatja egyedi kivitelben.

Az YKK történetét tekintve megelőzte korát, hiszen már akkor elindult világ körüli útjára, amikor a japán vállalatok még egyáltalán nem számítottak olyan népszerűnek, mint manapság.  Bár Yoshida maga igen konzervatív felfogású ember volt, ezért nem akarta tőzsdére vinni a családi vállalkozást, a japán üzleti tradíciókat követve mégis jól előkészítette az üzlet jövőjét. Fiát, Tahadahirót amerikai iskolába íratta, és később, 1960-ban kinevezte amerikai területi felelősnek. A világpiacon nem volt egyszerű helyet találni, hiszen lényegében minden pozíciót két óriáscég, a német Optilion és az amerikai Talon birtokolt. Az YKK japános precizitása és bravúros üzleti taktikái révén azonban megelőzte a konkurenciát – gyorsabbnak, olcsóbbnak és rugalmasabbnak bizonyultak.

Új kor, új kihívások

A dicsőséges múlt erős alapot ad a cégnek, de nem gátolja meg abban, hogy haladjon a korral, és mindig reagáljon az aktuális kihívásokra. 2018 decemberében az Egyesült Nemzetek Éghajlat-változási Konferenciáján (COP24) a ruházati ipar bejelentette az éghajlatváltozással kapcsolatos divatipari chartát, melyet az ipari szervezetek és körülbelül 40 globális ruházati társaság által aláírt éghajlat-változási chartát.

A charta támogatja a Párizsi Megállapodás azon céljait, hogy a globális hőmérsékleti növekedést kevesebb mint 2 ℃ -ra korlátozzák, és konkrét célkitűzéseket fogalmaz meg, amelyek között szerepel az üvegházhatást okozó kibocsátásának 30% -os csökkentése 2030-ra. Hogy környezetvédelemben vállalt szerepét bemutassa, az YKK nem csak részt vesz a legnagyobb divatipari csúcstalálkozókon, de saját növényi alapú PET cipzárokat is előállít GreenRise.

A gyár weboldalán található cikk szerint az YKK évente 3 millió kilométernyi cipzárat gyárt, ami 80-szor érné körül a Földet, ha egymás mögé helyeznénk őket.

Hegyi Heni, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology