Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Nyitottan a jövőre – Az Audi skysphere concept

- Hirdetés -

Látványos roadster formájában mutatja be az Audi koncepciómodelljei új családjának első tagját. Az elektromos hajtásrendszerű, kétajtós, nyitott újdonság neve Audi skysphere concept, vonalvezetése pedig már a holnap Audi-formatervezésének világába invitál. A tanulmány a négykarikás márka progresszív luxusszegmensről alkotott jövőbeni víziójának megtestesítője, ahol a beltér egyfajta élménytérré, az autó pedig immár az „élmények eszközévé” („Experience Device”) lép elő. Mindez az automatizált vezetés, a belső tér forradalmian újszerű kialakítása és teljeskörű digitális ökoszisztéma révén válik lehetővé.

Audi skysphere concept tanulmányával a négykarikás márka azt mutatja be, hogyan képzeli el a jövő luxusát. Már korántsem csupán a vezetésről van szó, a koncepciómodell ugyanis azon egyértelmű céllal született, hogy magával ragadó és színvonalas élményekkel szolgáljon utasainak.

A bennülők lehető legnagyobb szabadsága szolgálatában az Audi skysphere concept tanulmányt az autózás kétféle élménye – a Grand Touring Experience és a Sports Experience – jegyében alkották meg, mégpedig egy látványos műszaki részletmegoldás, az állítható tengelytáv segítségével. Elektromos léptetőmotorok, kifinomult mechanizmus, valamint egymásba tolható karosszéria- és vázszerkezet-elemek teszik lehetővé a tengelytáv és a külső hosszúság 250 milliméteres változtatását, miközben a szabadmagasság is 10 milliméterrel módosul – a további kényelem vagy épp a menetdinamika javára.

A vezető egyetlen érintéssel élhet a lehetőséggel, hogy igény szerint válassza meg a kívánt vezetési élményt. A rövidebb tengelytávval, a Sports-üzemmódban maga vezetheti 4,94 méter hosszú e-roadsterét, amelynek kiegészítő hátsókerék-kormányzása a tekintélyes méretek ellenére is kiemelkedő agilitást kölcsönöz. Az 5,19 méter hosszú GT-állásban ezzel szemben az automatizált Grand Touring üzemmódban szállíttathatja magát és társát, a szabad ég és a táj látványát, a maximális lábteret és a harmonikusan integrált digitális ökoszisztéma szolgáltatásait élvezve.

A kormánykerék és a pedálok ebben az üzemmódban nem is láthatók, a koncepcióautó által kínált térérzet pedig új dimenziókat nyit a sportos kabriók előtt. Mindeközben érzékelőrendszerével az Audi skysphere concept automatikusan figyelemmel kíséri az útvonalat és a forgalmat, biztonságosan juttatva el utasait úticéljukhoz.

Ahogy a belső kialakítás a luxus újszerű, modern, eddig sosem tapasztalt élményével szolgál, úgy a digitalizáció és az ökoszisztéma mindeddig ismeretlen szabadságot és élményvilágot tár fel a fedélzeten utazók előtt. A lehetőségeket az Audi saját szolgáltatásai, illetve különböző integrálható digitális szolgáltatások bővítik. Az utazás élménye a beltérben és a környékről készült felvételekkel a közösségi médián keresztül menet közben is megosztható a barátokkal és ismerősökkel, de a mindennapok az utazáson túlmutató feladatai is elvégezhetők. Az automatizált Audi skysphere concept így már eleve az aktuális úticélra vonatkozó információk birtokában veheti fel utasait, s a parkolásról és a töltésről is önállóan gondoskodik.

Hazai pályán Kaliforniában

Az Audi skysphere concept a Monterey Car Week alkalmával, 2021. augusztus 13-án Pebble Beach golfpályájának legendás gyepén mutatkozik be a nagyközönség előtt. A kaliforniai bemutató szinte hazai pálya számára, a koncepciómodell ötlete és tervei ugyanis egyaránt az Audi malibui formatervező stúdiójában születtek meg, csupán kőhajításnyira a Pacific Coast Highway legendás partmenti útvonalától, amely Észak-Kaliforniával köti össze Los Angeles ezen elővárosát. A munkát Gael Buzyn stúdióvezető és csapata jegyzi, inspirációul pedig a vállalat történelmének legendás klasszikusa, a Horch 853 roadster szolgált. A hasonlóképpen mintegy 5,20 méter hosszú reprezentatív kabrió nem csupán a harmincas évek modern luxusának meghatározó képviselője, de 2009-ben a Pebble Beach-i Concours d’Elegance alkalmával is diadalmaskodott.

A nagy elődtől származó vizuális inspiráció azonban csak a méretekre, illetve a meglehetősen kompakt utastér és hosszú orrkialakítás jellemezte arányokra korlátozódik. A Horch motorházfedele alá pillantva ugyanis egy ötliteres összlökettérfogatával igencsak impozáns, soros nyolchengeres motor fogad, az Audi skysphere concept első „tengelye” és szélvédője között azonban elsősorban elektromos hajtásrendszerének komponensei – például a töltőberendezés és az egyenáramú (DC/DC) átalakító – sorakoznak. Mindezt az állítható tengelytáv léptetőmotorjai, elektronikája és mechanikája, illetve egy tágas csomagtartó egészíti ki, utóbbi kifejezetten e koncepciómodell számára tervezett két golfzsákkal megtöltve.

465 kW teljesítmény – a hajtásrendszer

„Az új technikák, mint az elektromossá alakított hajtásrendszerek, a digitalizáció és az automatizált vezetés, olyan élményvilág megteremtésére kínált lehetőséget, amely messze túlmutat a napjaink jellegzetes roadsterei által nyújtottakon” – mutatott rá Gael Buzyn projektvezető.

Az Audi skysphere concept hajtásáról a hátsó „tengelyén” elhelyezett elektromos motor gondoskodik, amelynek 465 kilowatt teljesítménye és 750 newtonméter forgatónyomatéka könnyedén mozgatja a nagyjából 1800 kilogrammos roadstert. A 60 százalékban a hajtott hátsó tengely javára kialakított tömegeloszlás hatékony vonóerőátadási képességeket és álló helyzetből igény szerint akár mindössze 4 másodperc alatti gyorsítást is lehetővé tesz 100 kilométer/órás tempóra.

Az Audi skysphere concept akkumulátormoduljainak többsége az utastér mögött helyezkedik el, ami egyaránt ideális megoldás a tömegközéppont helyzete és az agilis menettulajdonságok szempontjából. További modulok találhatók az ülések között a középső alagútban, ez esetben is a menetdinamika tekintetében optimálisan megválasztott pozícióban. Az akkumulátor energiatároló képessége várhatóan a 80 kilowattórát, a hatótáv pedig – legalábbis a gazdaságos GT-üzemmódban – az 500 kilométert is meghaladja a WLTP-szabvány szerint.

Hátsókerékkormányzás és adaptív légrugózás – a futómű

Elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros kerékfelfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, kovácsolt vagy öntött alumíniumból készült alsó és felső lengőkarokkal. A kormányzás tisztán elektronikus jelátvitellel működik (steer-by-wire), s mind az első, mind a hátsó kerekekre kiterjed. Az első „tengellyel” semmilyen mechanikus kapcsolatban nem álló kormányberendezés különböző áttételeket és karakterisztikákat állíthat elő, mégpedig egyszerű gombnyomásra. Ennek során a különösen közvetlentől egészen a hangsúlyosan kényelmes áttételig éppúgy választhatók beállítások, mint az intenzívtől a – például parkoláskor – csupán minimális visszatérítő erőig. A hátsótengely-kormányzás és az állítható tengelytáv egyaránt csökkenti a fordulókör-átmérőt.

Az Audinál immár hagyományosnak számító, fejlett futóműtechnika gondoskodik a kellő sokoldalúságról, mégpedig a legújabb fejlesztések szerint. A három független légkamrával kialakított adaptív légrugózás (adaptive air suspension) különösen kényelmes alapkarakterisztikával bizonyul meggyőzőnek. Intenzív gyorsulások jellemezte, sportos vezetés során az egyes kamrák deaktiválhatók, az így adódó progresszívebb rugókarakterisztikával pedig a lehető legkisebbre mérsékelhetők a karosszéria oldalirányú billenő, illetve hosszirányú bólintó mozgásai. A karosszériát 10 milliméterrel mélyebbre süllyesztve tovább csökkenthető a légellenállás, ami különösen fontos a hosszú utazások alkalmával.

Az Audi skysphere concept aktív felfüggesztése döntő szerepet játszik a menettulajdonságok sokoldalúságában. Kényelmes haladás során a rendszer – a navigáció digitális előrejelzéseit az aktív futómű különösen fejlett aktuátor-szabályzásával ötvözve – célzottan emeli, illetve süllyeszti az egyes kerekeket az útfelület egyenetlenségeinek és hullámainak kiegyenlítésére. Az aerodinamikus kialakítású, 23 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt 285/30 méretű gumiabroncsok kiegyensúlyozott összhangot teremtenek a csekély gördülési ellenállást igénylő hosszú távú használat és a jelentős hosszirányú és oldalgyorsulások jellemezte sportosan aktív vezetési stílus között.

Tiszteletadás retro-stílus nélkül – a külső megjelenés

5,23 kontra 5,19 méter hosszúság, 1,85 illetve 2,00 méter szélesség – alapterületét tekintve még rokon a legendás Horch 853 kabrió és az Audi skysphere concept, feltűnő azonban a magasságukban adódó különbség: amíg a klasszikus Horch dizájnikon karosszériaváltozata függvényében akár 1,77 méter magasra tornyosult az út fölé, egyéni stílusú utódjaként az Audi skysphere concept – az egyaránt optimális aerodinamika és tömegközéppont-pozíció érdekében – Sports-üzemmódjában mindössze 1,23 méter laposan simul az útfelületre. A tanulmánymodell kétségkívül megadja a tiszteletet elődjének, ám anélkül, hogy maga csupán egyfajta retró-utánzatnak hatna.

Magasságuk mellett mindenekelőtt vonalvezetésük jelenti a különbséget. A skysphere concept a márkára jellemző öblösen ívelő és hangsúlyosan domborodó sárvédőivel hangsúlyozza széles nyomtávjait – menetdinamikai képességeinek jól érzékelhető jeleként. Oldalnézetében hosszú első fedele és – különösen elöl – rövid karosszéria-túlnyúlásainak köszönhető arányok, miközben kerékjáratainak és első fedelének felületeit szervesen ívelő formák jellemzik. Farkialakítása szintén a szélcsatorna szülöttje, s hagyományosan áramvonalas vonalvezetésével egy speedster és egy nagy üvegfelületekkel kialakított shooting brake formáit ötvözi. Az üveg alatt két, pontosan az Audi skysphere concept méreteire készült utazótáska található, amelyeket keresztirányú hevederek rögzítenek.

Az Audi skysphere concept orrkialakításán – ha már nem is hűtőrács-funkciójában – egyértelműen felismerhető a márkára jellemző Singleframe-motívum, valamint a plasztikusan kiformált és megvilágított négykarikás embléma. A teljes Singleframe-elem és a környező felületek fehér LED-egységeikkel – funkcionális fényhatások, valamint az autó nyitásakor és zárásakor megjelenő üdvözlő fényanimáció formájában – különböző vizuális effektusok sajátos színpadaként szolgálnak. A lágy tompítások és a strukturált, lüktető fényritmus elegáns hatást kelt, az orr oldalsó részein kialakított nappali menetfény pedig szintén határozott, az útra összpontosító „tekintetet” kölcsönöz a világítóegységeknek. A tengelytáv változására az első és hátsó LED-egységek sajátosan megkomponált, dinamikus fényanimációt produkálnak.

Az Audi skysphere concept hátulját szintén digitálisan vezérelt LED-felület határozza meg, amely a far teljes szélességében ível, s amelyen rubintkövek hatását keltve számtalan vörös LED-egység oszlik el. A különböző tükröződések a világítóegységek be- és kikapcsolásakor dinamikus fény-árnyék-hatásokat keltenek.

A tengelytáv állításával – s ezzel a GT és a Sports-üzemmód közötti váltással – a világítási kép is megváltozik, s különösen a Singleframe motívum környezetében jelzi egyértelműen az Audi skysphere concept alapvető karakterének módosulását.

Az oldalnézet karakteres eleme a széles küszöb, amely úgy tűnik, mintha a hátsó kerékjárat ívébe fúródna. Szükségszerű megoldás, a tengelytáv változtatásakor ugyanis a jármű első feléhez csatlakozó küszöb elmozdul, s vele együtt siklik hátrafelé a hátsó részhez rögzített ajtó alatt. Mindeközben az Audi A8 L tekintélyes értékéről a „kanyarspecialista” Audi RS 5 jóval kompaktabb méretére csökken a tengelytáv. A különbség 25 centiméter, ami nem csupán műszakilag, hanem az Audi skysphere concept megjelenése – és mindenekelőtt az autózás élménye – tekintetében is jelentős.

Kétségtelen, az Audi skysphere concept kettős személyiséget rejt – egy GT-modellét és egy vérbeli élsportolóét. A fő különbségek azonban csak a belső térben érzékelhetők igazán, hátul felfüggesztett és szélesre táruló ajtói mögött ugyanis az Audi skysphere concept alapvetően eltérő élményeket kínál.

Élménytér szorozva kettővel – a beltér

Három érkező koncepciómodelljével – Audi skysphere, Audi grandsphere és Audi urbansphere – a márka egyaránt a bennülőket körülölelő teret („sphere” – „gömb”), állítja a formatervezés középpontjába, amely egyfajta élménytérként is szolgál számukra. Mindhárom modell ugyanis már a 4-es szintű automatizált vezetés jegyében készül, azaz meghatározott útszakaszokon és forgalmi területeken a sofőr teljes egészében az autóra ruházhatja át a vezetés felelősségét és feladatát, amibe már nem kell beavatkoznia.

Ennek megfelelően a kezelőelemek, mint a kormánykerék és a pedálok, teljesen egészében eltávolíthatók az utastérből és egyáltalán nem látható pozícióba hajthatók be. Az utasok – a bal oldali ülésen helyet foglalót is beleértve – ekkor a szabadság egészen újszerű formáját élvezhetik: lazítás a szabad ég alatt, a táj és a friss levegő élvezete, vagy éppen az Audi skysphere concept digitális ökoszisztémájának hálózati kapcsolatai révén kommunikáció az internettel és a külvilággal.

Kezelőelemek nélkül a beltér világos és tágas, számos tekintetben az Art Deco univerzum ihlette térként jelenik meg. A kényelmes foteleket a dizájnerbútorok vizuális eleganciája jellemzi, menet közben azonban maradéktalanul betöltik az autóülés feladatát, legyen szó oldaltartásról vagy biztonsági funkciókról. Hosszú távon fenntartható módon előállított mikroszálas szövet borítja őket és a beltérben igény szerint változtatható pozíciójuknak köszönhetően olyan mozgásszabadságot és lábteret kínálnak, amihez hasonló egyébként csak a repülőgépek első osztályán tapasztalható. A környezetvédelmi tanúsítvánnyal rendelkező eukaliptuszfa és a szintetikusan előállított bőr az élmény-beltér további hosszú távon fenntartható módon előállított anyagai.

A manuális vezetés üzemmódban az Audi skysphere concept beltere ergonómiailag tökéletes sportgép-cockpittá alakul. A futómű és a karosszéria mellett a műszerfal és a középkonzol monitorpanelje is hátrafelé mozdul, s az összes kezelőelem, beleértve a kormányt és a pedálokat is, személyre szabott pozícióban áll ismét a vezető rendelkezésére.

A járműrendszerek és az infotainment-funkciók működtetésére a vezető előtt és a középkonzol felső részén húzódó nagyfelületű – szélessége 1415, magassága 180 milliméter – érintőképernyő szolgál. A Grand Touring üzemmódban internetes tartalmak, videokonferenciák vagy film-streamek tekinthetők meg rajta. A légkondicionáló berendezés működtetésére az ajtók kisméretű érintőpaneljei szolgálnak.

Az igényes hangrendszer e felsőkategóriájú kabrióhoz illően menet közben is a hangversenytermek hangzásvilágával szolgál. Hangsugárzói az ajtókárpitok mögött rejtőznek, a hátsó falba épített néhány további hangszóró pedig térhangzást is lehetővé tesz. A fejtámlák alakja hatékonyan előzi meg a turbulens légáramlásokat és a zavaró szélzajokat.

Élményvilág: első osztályon, határok nélkül

Három koncepciómodelljével – az Audi skysphere, az Audi grandsphere és 2022-ben az Audi urbansphere – a négykarikás márka a progresszív luxusról alkotott vízióját szemlélteti, olyan élményvilágot tárva fel, amely messze túlmutat az utazás során szükségszerűen a fedélzeten töltött időn, de még a vezetés élményén is.

Újdonság a formatervezés azon jellege is, amely végső soron a belső teret, vagyis az utasteret állítja a középpontba, immár nem rendelve alá az utazás élményét a technika követelményeinek. Ez tükröződik a belső tér variálható elrendezésében, az adott esetben eltűnő kezelőelemek megoldásában, illetve az utastér tekintélyes méreteiben is, nem csupán az utazás zavartalan élvezetét téve lehetővé a Grand Touring üzemmódban, hanem új szolgáltatásokat is kínálva mindkét bennülő számára. Ezzel az utazáshoz kapcsolódó számos szolgáltatási terület válik elérhetővé, például egy festői szépségű útvonal kialakítása, valamint éttermi vagy szállodai ajánlatok formájában.

Ugyancsak egyénre szabható az infotainment-kínálat is, például a fedélzeti streaming-választék és az otthoni zenei és videószolgáltatók összekapcsolásával. Egy további lépésben az Audi személyre szabott és exkluzív lehetőségeket is szeretne a jövőben kínálni a felsőkategóriájú modelljeiben utazók számára, mégpedig kizárólag külön meghívásra elérhető koncertek, kulturális rendezvények vagy akár sportesemények formájában. Így válhat az „élmények eszköze” („Experience Device”), mint az Audi skysphere concept, mindössze néhány éven belül a személyes tapasztalatok olyan színterévé, amely immár jóval a puszta utazáson túlra bővíti az autózás horizontját.

Audi Hungaria

Érdemes elolvasni
NEW technology